100. rocznica urodzin Ferryego Porsche
Ferdinand (Ferry) Anton Ernst Porsche, drugie dziecko Ferdinanda i Aloisi Porsche urodził się 19 września 1909 roku w Wiener Neustadt. Jego siostra Louise (1904-1999) miała już wtedy pięć lat. W chwili narodzin jego ojciec pracował jako Technical Manager w fabryce Austro-Daimlera w Wiener Neustadt.
Fot. Porsche
Ferry Porsche był jednym z pierwszych pracowników zatrudnionych w biurze konstrukcyjnym założonym w 1931 roku w Stuttgarcie. Wcześniej jednak, po ukończeniu szkoły, Ferry Porsche przez rok pracował w firmie Bosch w Stuttgarcie. W czasie kolejnego roku przyswoił solidną dawkę wiedzy teoretycznej i prywatnej praktyki dotyczącej samochodowej sztuki projektowej. Już w 1932 roku Ferry Porsche odpowiadał za kontrolę testów, koordynację prac projektowych oraz relacje z klientami (np. z Auto Union w Zwickau). Gdy w 1934 roku Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH otrzymało zlecenie z Reichsverband der Automobilindustrie (RDA) na budowę Volkswagena (Porsche model 60), Ferry Porsche został osobą odpowiedzialną za jazdy testowe. Ponieważ coraz więcej czasu pochłaniały jego ojcu prace związane z fabryką Volkswagena w Wolfsburgu, Ferry Porsche mianowany został jego zastępcą. Ze względu na rosnące zagrożenie bombardowaniami Stuttgartu, Ferry Porsche nadzorował ewakuację najważniejszych działów biura do Gmünd/Karyntia. Sam Ferry Porsche pozostał w siedzibie, w Stuttgarcie.
Fot. Porsche
Po kilku miesiącach uwięzienia przez Amerykanów i internowania przez Francuzów w lipcu 1946 powrócił do Gmünd, gdzie od końca wojny ulokowana była firma i, pod nieobecność uwięzionego przez Francuzów ojca przejął zarządzanie. Realizacja jego koncepcji małego sportowego samochodu we współpracy z głównym inżynierem Karlem Rabe (1895-1968) i konstruktorem nadwozia Erwinem Komenda (1904-1966), który oparty był na Volkswagenie, w 17 lat po założeniu firmy przez ojca oznaczała nowy początek firmy, która z biura konstrukcyjnego stała się także producentem.
Model Porsche 356 przysporzył firmie renomy producenta samochodów sportowych i wyścigowych. Przy jego konstrukcji Ferry zastosował podobne rozwiązania jak jego ojciec, w przypadku Volkswagena (chłodzony powietrzem silnik typu bokser, umieszczony za tylną osią) i podtrzymał wyścigową tradycję jaką Ferdinand rozpoczął w 1900 roku na początku swojej kariery. 52 sztuki Porsche modelu 356 zostały ręcznie wykonane w Gmünd. W 1949 Ferry Porsche wraz z firmą powrócił do Stuttgart-Zuffenhausen. Dawne budynki wciąż były okupowane przez Amerykanów, więc pierwsze Porsche 356 powstawały w prymitywnych warunkach, w pomieszczeniach wynajmowanych od firmy Reutter wiosną 1950 roku. Wcześniej jednak Ferry Porsche zawarł dalekowzroczny kontrakt z szefem Volkswagena, Heinzem Nordhoffem (1899-1968). Kontrakt określał, że Volkswagen będzie dostarczał części potrzebne do samochodów sportowych. Co więcej określał, że samochody te będą sprzedawane i serwisowane poprzez sieć Volkswagena. Porsche zobowiązywało się do doradztwa w zakresie prac inżynierskich.
Ferry Porsche podpisał także umowy z dystrybutorami VW, które tworzyły stabilny fundament finansowy dla dalszego rozwoju firmy.
Wraz ze śmiercią ojca w styczniu 1951 Ferry Porsche przejął pełną odpowiedzialność za firmę, i jako General Manager nadzorował przekształcenie jej ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę akcyjną (1972). Choć kapitał spółki akcyjnej został podwyższony w 1984, rodziny Porsche i Piëch wciąż pozostają wyłącznymi właścicielami akcji zwykłych.
Później, jako przewodniczący Rady Nadzorczej, Ferry Porsche wpływał w dalszym ciągu na utrzymanie odpowiedniego wizerunku firmy Porsche. Charakteryzować go miała sportowa tradycja, której odbiciem był aktywny udział w sportach samochodowych z jednej strony i konstrukcja nowych modeli, z drugiej. W 1990 roku Ferry Porsche zrezygnował z przewodniczenia Radzie Nadzorczej, jednak aż do śmierci zachował tytuł jej honorowego przewodniczącego.
Ferry Porsche zmarł 27 marca 1998 w Zell am See w Austrii i został pochowany obok rodziców i żony w rodzinnej kaplicy “Schüttgut”.
Za swoje zaangażowanie w rozwój nowych rozwiązań motoryzacyjnych otrzymał wiele nagród i wyróżnień. Politechnika Wiedeńska nadała mu w 1965 roku honorowy tytuł doktora, a w 1984 władze Badenii-Wuerttembergii – profesora h.c. Otrzymał także m.in. “Großen Goldenen Ehrenzeichen” Republiki Austrii (1975), “Großen Bundesverdienstkreuz mit Stern” Republiki Federalnej Niemiec (1979), medal obywatelski miasta Stuttgart (1989) i “Freedom of the City” Zell am See (1981) oraz Wiener Neustadt (1994).
Informacja na temat biografii Ferryego Porsche została zaczerpnięta ze strony: http://www.porsche.pl
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!