125 lat firmy Bosch
W tym roku firma Bosch świętować będzie dwie ważne rocznice, pierwszą z nich jest 125 lat istnienia firmy, druga to 150. rocznica urodzin założyciela firmy Roberta Boscha.
Robert Bosch urodził się 23 września 1861 r. w wiosce Albeck, położonej pomiędzy Ulm i Heidenheim. Był jedenastym z dwanaściorga dzieci. Jego rodzice oprócz sporego przedsiębiorstwa rolnego prowadzili również gospodę na uczęszczanym odcinku z Norymbergi do Ulm. Zmarł 12 marca 1942 r. w Stuttgarcie w wieku 80 lat.
Fot. Bosch | Robert Bosch w wieku 27 lat
Fot. Bosch
Od małego warsztatu do światowego koncernu
W roku 1886 Robert Bosch założył “Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki” w Stuttgarcie. Stał się on punktem wyjścia dla rozwoju działającego dziś na całym świecie koncernu Robert Bosch GmbH. Od samego początku działalność firmy cechowała innowacyjność i zaangażowanie społeczne.
Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki w Stuttgarcie
W pierwszym z nich, od roku 1886 do ok. 1900, firma Bosch była małym zakładem rzemieślniczym, który przez kilka pierwszych lat zarabiał tylko na swoje utrzymanie. Dopiero wprowadzenie do sprzedaży iskrownika elektromagnetycznego pozwoliło przekształcić firmę w dynamicznie rozwijającego się dostawcę przemysłu samochodowego.
Historię koncernu Bosch można podzielić na pięć okresów.
W chwili otwarcia, 15 listopada 1886 roku, Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki zatrudniał zaledwie dwóch pracowników, którzy zajmowali się konstruowaniem oraz instalowaniem sprzętu elektrycznego, np. telefonów czy zdalnie obsługiwanych wskaźników poziomu wody. Kapitał początkowy wynoszący 10 tys. marek niemieckich, które Robert Bosch odziedziczył po ojcu, szybko się wyczerpał. Jedynie pożyczka bankowa, którą podżyrowali krewni Roberta Boscha, pomogła utrzymać się firmie na powierzchni. Wkrótce firma musiała zaciągnąć nowe kredyty. Robert Bosch zainwestował większość skromnych dochodów firmy w nowe maszyny. Do roku 1895, po dziewięciu ciężkich latach, wszystkie długi zostały w końcu spłacone i działalność w branży instalacji elektrycznych powoli zaczęła przynosić także zyski.
Iskrownik elektromagnetyczny stał się istotnym kamieniem milowym w historii rozwoju firmy. W 1887 roku, zaledwie kilka miesięcy po otwarciu warsztatu, Robert Bosch wyprodukował na zamówienie jednego z klientów elektromagnetyczny aparat zapłonowy, który bazował na konstrukcji producenta silników z Kolonii, firmy Deutz. Bosch wprowadził znaczące ulepszenia do projektu.
Bosch zostaje światowym dostawcą wyposażenia do samochodów
W drugim okresie, który wyznaczają lata 1900 i 1925, firma zdecydowanie obrała kierunek na branżę motoryzacyjną. W tym samym czasie rozpoczęto ekspansję na rynkach międzynarodowych. Powstały pierwsze biura handlowe i zakłady produkcyjne poza granicami Niemiec. Okres ten był jednak także czasem poważnych strat. Przepadły nieruchomości i aktywa zagraniczne, co miało związek z przegraną przez Niemcy Pierwszą Wojną Światową. Firma potrzebowała odbudowy.
Kiedy iskrownik elektromagnetyczny został udoskonalony, w roku 1898 pojawiły się pierwsze zamówienia od producentów samochodów. Bosch zyskał status dostawcy części samochodowych i zaczął rozwijać się w bardzo dynamicznym tempie, podobnie jak sama motoryzacja. Liczba zatrudnionych wzrosła z prawie 40 w roku 1900 do blisko 1000 w roku 1907. Wspólnie z brytyjskim partnerem, Frederickiem Simmsem, Bosch utworzył pierwsze biura handlowe poza granicami Niemiec, w Anglii i Francji (1898 i 1899). Wkrótce firma miała swoje przedstawicielstwa w prawie wszystkich krajach europejskich, począwszy, a od roku 1906 także na innych kontynentach, m.in. w USA i Południowej Afryce (1906), Australii (1907), Argentynie (1908), Chinach (1909) i Japonii (1911).
Nowe produkty, modernizacja, konstytuowanie się przedsiębiorstwa
Trzeci okres w historii firmy przypada na lata 1925 – 1960. Wprowadzono wtedy do zakresu działalności nowe branże, niezwiązane z motoryzacją, przeformułowano także ustrój firmy. W okresie tym Robert Bosch wycofał się z czynnej działalności we własnej firmie. W swojej ostatniej woli i testamencie datowanym na rok 1937, 5 lat przed śmiercią w 1942 roku, położył fundament obecnego ustroju przedsiębiorstwa. Mrocznym cieniem na wspomnianych latach kładły się wzrost popularności narodowego socjalizmu w Niemczech oraz Druga Wojna Światowa. Po zakończeniu wojny firma po raz kolejny musiała odpracowywać straty i na nowo tworzyć sieć handlową poza granicami Niemiec, a także odbudować zakłady zniszczone w pożodze wojennej.
Nowe jednostki organizacyjne, takie jak Elektronarzędzia (Power Tools), Junkers (producent gazowych podgrzewaczy wody), Blaupunkt (radia samochodowe i domowe), Fernseh GmbH (wyposażenie studiów telewizyjnych, Kinobauer (projektory kinowe), Household Appliances (sprzęt AGD), sprawiły że przedsiębiorstwo znów zaczęło odnosić sukcesy na rynku. Najważniejszymi kamieniami milowymi okresu restrukturyzacji były: pierwsze elektronarzędzie (1928), pierwsze, seryjnie produkowane radio samochodowe w Europie marki Blaupunkt (1932) oraz pierwsza lodówka (1933).
W omawianym okresie utworzono nową gałąź działalności w dziale Technika Motoryzacyjna. Miało to doniosłe znaczenie dla dalszego rozwoju firmy. Nowym produktem, który dał początek działowi branżowemu był system wtrysku paliwa do pojazdów ciężarowych z silnikiem Diesla (1927). Od roku 1936 system ten był dostępny także dla samochodów osobowych i stworzył podwaliny działu branżowego Systemy wtrysku do silników benzynowych.
Bosch staje się globalnym koncernem technologicznym
W czwartym okresie rozwoju, który przypadał na lata 1960 – 1990, Bosch zapoczątkował dalekosiężne reformy dotyczące struktury oraz ustroju firmy. Koniec tego okresu wyznaczył upadek żelaznej kurtyny.
Już w roku 1959, dyrektor ds. produkcji, Eugen Hagmaier, przedstawił dokument dotyczący przyszłego rozwoju Grupy Bosch. Zawarty był w nim była przede wszystkim opis sytuacji przedsiębiorstwa od strony produkcji oraz pokazane jej konsekwencje. W tym samym roku zainicjowano prace nad restrukturyzacją i podzielono przed-siębiorstwo na działy.
Udział Hansa Walza, honorowego prezesa spółki Robert Bosch GmbH oraz prezesa komitetu wykonawczego, w tworzeniu nowego ustroju firmy, doprowadził w 1964 roku do przełomu w historii przedsiębiorstwa.
Nowe wyzwania globalizacji
Piąty okres rozwoju firmy Bosch obejmuje lata od roku 1990 do dnia dzisiejszego. W tym czasie nastąpiło otwarcie rynków Europy Wschodniej i gwałtowny wzrost gospodarki na rynku azjatyckim. Powstały także globalne sieci badawczo-rozwojowe, produkcyjne i handlowe.
W 1993 roku Marcus Bierich przekazał stanowisko prezesa zarządu na ręce Hermanna Scholla. Zimna wojna zakończyła się, a państwa Układu Warszawskiego przechodziły proces demokratyzacji, co dla Boscha oznaczało także nowe możliwości i nowe rynki. Jednakże w tym samym czasie globalna gospodarka przeżywała poważną recesję. Od połowy 1992 roku Bosch mocno odczuł skutki tej recesji, w efekcie czego wprowadzono działania racjonalizacyjne i zredukowano zatrudnienie w fabrykach niemieckich (lata 1992 – 1994).
Źródło: bosch.pl, bosch-presse.de
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!