125 lat od powstania motocykli Laurin & Klement Slavia
18 listopada 1899 roku, na torze kolarskim w Pradze-Bubny, Václav Laurin i Václav Klement zaprezentowali swoje pierwsze motocykle L&K Slavia – modele typu A i B. Było to przełomowe wydarzenie dla młodej firmy z Mladá Boleslav, która zaledwie cztery lata wcześniej rozpoczęła działalność jako warsztat rowerowy. Prezentacja tych innowacyjnych motocykli, wyróżniających się nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi, otworzyła drogę do dalszego rozwoju firmy i położyła fundament pod jej późniejszy sukces w branży motoryzacyjnej.
Założona w 1895 roku przez mechanika Václava Laurina i księgarza Václava Klementa, firma Slavia szybko zdobyła renomę dzięki produkcji wysokiej jakości rowerów. Już w 1898 roku Klement dostrzegł potencjał rozwijającego się rynku motocykli, a wiosną 1899 roku firma zaczęła oferować pomocnicze silniki benzynowe do rowerów. Jednak Laurin, mający intuicję techniczną, zdecydował się stworzyć w pełni funkcjonalne motocykle, co zaowocowało rewolucyjnymi projektami.
Model Slavia Type A z silnikiem o pojemności 184 cm³ i mocy 1,25 KM oraz mocniejszy Type B o pojemności 240 cm³ i mocy 1,75 KM wyróżniały się innowacyjną konstrukcją. Centralne umieszczenie silnika w ramie, zamiast nad przednim kołem, poprawiło stabilność i prowadzenie, a także chroniło podzespoły przed uszkodzeniami. Motocykle wyposażono w nowoczesny zapłon elektromagnetyczny oraz gaźnik zaprojektowany przez Laurina. Rozwiązania te nie tylko zapewniły wysoką jakość, ale również wyznaczyły standardy konstrukcji motocykli na całym świecie.
Nowe modele motocykli zdobyły uznanie nie tylko w Czechach, ale także na rynkach zagranicznych, takich jak Wielka Brytania czy Niemcy. W 1904 roku motocykle Slavia były produkowane na licencji w Dreźnie pod marką Germania. W tym samym roku Laurin & Klement stworzyli jeden z pierwszych czterocylindrowych motocykli na świecie, model Type CCCC. Kulminacją sportowych sukcesów było zwycięstwo w nieoficjalnych mistrzostwach świata w Dourdan pod Paryżem w 1905 roku.
Motocykle L&K były początkiem większej rewolucji. W 1905 roku firma zaprezentowała swój pierwszy samochód – L&K Voiturette A, który zainicjował nową erę w historii marki. Do 1910 roku wyprodukowano około 4500 motocykli, po czym firma całkowicie skupiła się na samochodach. Wyjątkowe modele motocykli, takie jak Type B z 1902 roku, czy Type L z 1904 roku, można dziś podziwiać w Muzeum Škody w Mladá Boleslav.
Przełomowe projekty Laurina i Klementa nie tylko wyznaczyły kierunek dla przyszłości firmy, ale również przyczyniły się do rozwoju motoryzacji w Europie. Od hybrydowego pojazdu opracowanego we współpracy z pionierem elektrotechniki Františkiem Křižíkiem, po wprowadzenie pierwszego ośmiocylindrowego silnika rzędowego w Europie Środkowej – historia L&K to opowieść o innowacji i pasji, która trwa do dziś pod marką Škoda.
Źródło/Zdjęcia: Škoda
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!