25 lat napędu na cztery koła “Syncro”
W 1985 roku Volkswagen wprowadził na rynek VW Transportera T3 ze stałym napędem na cztery koła pod nazwą “Syncro”, jednakże prace nad rozwiązaniem technicznym rozpoczęły się już w latach 70.
Przeniesienie napędu
Wielkość siły napędowej przekazywanej na cztery koła samochodu z napędem Syncro jest zmienna w zależności od przyczepności kół osi przedniej i tylnej. Moment napędowy przekazywany jest na przednie koła i jednocześnie przez przekładnię główną na trzyczęściowy wał napędowy do sprzęgła lepkościowego umieszczonego przed tylną osią. Następnie z tego sprzęgła do tylnych kół przez mechanizm różnicowy tylnej osi. Napęd na cztery koła Syncro pracuje w sposób ciągły. Dzięki zastosowaniu sprzęgła lepkościowego wielkość momentu napędowego jest zawsze dzielona proporcjonalnie, zmiennie na przednią i tylną oś, zapewniając optymalne warunki trakcyjne.
Fot. Volkswagen | VW T3 Syncro
Sprzęgło lepkościowe
Sprzęgło lepkościowe jest elementem układu napędowego, zabudowanym na wale napędowym tylnej osi. Sprzęgło wypełnione jest wewnątrz hermetycznej obudowy olejem silikonowym o wysokiej lepkości, nie wymagając żadnej dodatkowej obsługi. Olej silikonowy przez swoje właściwości umożliwia sprzęganie tarcz sprzęgła. W wyniku niewielkiej różnicy obrotów między tylnymi i przednimi kołami sprzęgło lepkościowe wskutek rosnącego tarcia między tarczami, wywołanego obecnością oleju silikonowego, prowadzi do przekazania większego momentu napędowego na oś o mniejszej prędkości obrotowej. Dzięki temu układ napędu na cztery koła działa w sposób ciągły, a wartość momentu napędowego przenoszonego na poszczególne osie jest w różnych sytuacjach drogowych inna, odpowiednio do warunków jazdy.
Korzyści wynikające z napędu Syncro:
- niezależne działanie stałego napędu na cztery koła Syncro umożliwia przeniesienie takiej wielkości siły napędowej na obie osie, która korzystnie wpłynie na poprawę warunków jazdy,
- korzystny rozkład momentu napędowego na cztery koła podwyższa zdolności poruszania się pojazdu w terenie oraz ułatwia jazdę na bardzo stromych wzniesieniach,
- podczas deszczu, śniegu i oblodzenia zostaje zachowana stabilność jazdy dzięki wykorzystaniu siły napędowej tylnych kół, nawet jeśli przednie ulegają niewielkiemu poślizgowi,
- umożliwia łatwe ruszenie z miejsca pojazdu obciążonego przyczepą nawet na podłożu o słabej przyczepności,
- niezależne, automatyczne działanie układu nie wymaga obsługi przez kierowcę,
- zużycie opon rozkłada się równomiernie na cztery koła.
Źródło: Volkswagen
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!