35 lat tyskiego zakładu Fiat Auto Poland
Dokładnie 18 września 1975 roku z nowo zainstalowanych linii produkcyjnych tyskiego zakładu Fiat Auto Poland /wówczas noszącego nazwę Zakładu nr 2 FSM/ – zjechały pierwsze samochody, były to oczywiście Fiaty 126p, model który szybko uzyskały przydomek “Malucha”, a obecnie aspiruje już do miana samochodu kultowego.
W 1975 roku wyprodukowano ich w Tychach 11 512 szt. ale w 1976r było ich już 58 429 szt. a w 1980r osiągnięto liczbę 182 323 szt.
W 1991 roku uruchomiono w Tychach produkcję Fiata Cinquecento, a w roku 2000 – kolejny nowy model pojawił się na taśmie produkcyjnej – nowy Fiat Seicento. W międzyczasie, od roku 1996 w Tychach rozpoczęto montaż w systemie SKD modeli: Punto, Bravo/Brava, Marea, Ducato a nawet Iveco. Montaż tych modeli w systemie SKD zakończono w 2000r. Warto przypomnieć, że w latach 2000 – 2004 w Tychach produkowano również Fiaty Uno, Siena i Palio Weekend.
Fot. Fiat | Tychy, FSM – Fiat 126p nr 100000, 1975 r.
Najbardziej dynamiczny rozwój zakładu związany jest jednak z decyzją władz koncernu o ulokowaniu w Polsce produkcji nowego, bardzo popularnego modelu, którego starsza wersja od lat cieszył się powodzeniem na rynku – mowa oczywiście o modelu Panda, którego produkcję rozpoczęto w maju 2003r. Samochód od razu przypadł do gustu klientom i od razu zdobył prestiżowy tytuł “CAR OF THE YEAR 2004”. Do tej pory wyprodukowano ponad 1,8 mln tego popularnego i przebojowego modelu. Ale to nie koniec….
Widząc z jaką pasją pracownicy i kierownictwo zakładu realizuje zadania produkcyjne, władze koncernu postanawiają ulokować w Tychach produkcję kolejnego nowego modelu… nowego Fiata 500. Dokładnie 50 lat po premierze bardzo popularnej 500-tki we Włoszech, która zmotoryzowała Włochów – w Tychach ruszyła seryjna produkcja tego jedynego w swoim rodzaju samochodu, po którego klienci na wszystkich rynkach ustawili się w kolejkach, a dziennikarze po raz kolejny ocenili najwyżej nowego Fiata 500, przyznając mu tytuł “CAR OF THE YEAR 2008” To jedyny przypadek w historii tego konkursu, aby dwa samochody z tego samego zakładu zdobyły ten zaszczytny tytuł. Także koncern Ford postanowił ulokować tutaj produkcję swojego nowego modelu KA. Dzisiaj maksymalna zdolność produkcyjna tyskiego zakładu wynosi dziennie ok. 2 300 samochodów /co 33 sek. z linii produkcyjnych może zjeżdżać nowy samochód/. A “w kolejce” do uruchomienia produkcji od wiosny 2011 stoi kolejny nowy model samochodu – nowa Lancia Ypsilon. Zakład realizując bieżące zadania produkcyjne jednocześnie przygotowuje uruchomienie produkcji kolejnego, nowego modelu. W ciągu ostatnich czterech latach uruchomiono tutaj produkcję trzech nowych modeli samochodów.
Fot. Fiat | Tychy, FSM – Fiat 126p nr 9999
Mija 35 lat… na powierzchni 2,3 mln metrów kwadratowych /to jedyny parametr charakteryzujący tę fabrykę, który od początku się nie zmienił / – funkcjonuje obecnie 56 firm, w których pracuje ok. 6,1 tys. pracowników. W tyskiej fabryce pracuje ok. 6,0 tys. pracowników*. W sumie w ciągu dnia na tym obszarze pracuje ok. 12,1 tys. pracowników… takie małe przemysłowe miasteczko. Tak wielki sukces fabryki możliwy był jedynie dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod zarządzania procesami produkcyjnymi i wielu latom systematycznej pracy w obszarze jakości. W 2006 roku w zakładzie rozpoczęto wdrażanie modelu organizacyjnego zwanego Word Class Manufacturing /WCM /, który jest kontynuacją działań zakładu w zakresie optymalizacji organizacji produkcji, i który pozwała na ciągle doskonalenie obszarów takich jak: jakość, produktywność, bezpieczeństwo, logistyka. Rezultatem tych działań było zdobycie certyfikatu zintegrowanego systemu zarządzania ISO 9001/14001, PN 18001 oraz wprowadzenie zarządzania poprzez jakość we wszystkich obszarach produkcji – TQM.
W 2004r zakład otrzymał Polską Nagrodę Jakości, a w 2006r był finalistą Europejskiej Nagrody Jakości – EFQM, jako pierwsze polskie przedsiębiorstwo w historii tego konkursu.
Z całą odpowiedzialnością można stwierdzić, ze zakład w Tychach należy do najlepszych w światowym przemyśle samochodowym / m.in. w lipcu 2009r tyski zakład ponownie otrzymał prawo do prestiżowego tytułu przedsiębiorstw “Word Class Manufacturing”, tj. stosujących najlepsze i najskuteczniejsze metody zarządzania systemem produkcyjnym w skali światowej/. Osiągnięty poziom Silver WCM jest naturalnym następstwem podejmowanych działań dążenia do poprawy.
Stosowany Zintegrowany System Zarządzania Jakością, Środowiskiem oraz Bezpieczeństwem i Higieną Pracy – to kolejne osiągnięcie zakładu w Tychach, co potwierdził przeprowadzony w lipcu 2009r przez Jednostki Certyfikacyjne TUV NORD oraz Polskie Centrum Badań i Certyfikacji, Audyt Odnowienia, potwierdzając spełnienie przez Spółkę wymagań znowelizowanej normy ISO 9001: 2008 oraz norm 14001 i PN 18001. efektem powyższego było otrzymanie przez Spółkę nowego certyfikatu Zintegrowanego Systemu Zarządzania ważnego do 2011r.
Ilości wyprodukowanych w tyskim zakładzie samochodów w okresie 18.09.1975 – 15.09.2010:
126p – 2 166 349 szt.
Cinquecento – 1 164 525 szt.
Seicento – 922 240 szt.
Uno – 28 590 szt.
Siena – 3 514 szt.
Palio Weekend – 12 365 szt.
Panda – 1 806 149 szt.
500 – 587 500 szt.
Ford KA – 208 540 szt.
Razem: 6 899 772 szt.
Ilości zmontowanych w systemie SKD samochodów w latach 1996 – 2000:
Punto – 57 026 szt.
Bravo – 3 842 szt.
Brava – 19 122 szt.
Marea – 2 846 szt.
Ducato v2 893 szt.
Iveco – 2 732 szt.
Innocenti – 14 774 szt.
Razem: 103 235 szt.
W latach 1973 – 15.09.2010 wyprodukowano w d. FSM + FAP łącznie:
9 121 701 szt. samochodów **, z tego w Tychach – 7 003 007 szt.
* – Fiat Auto Poland zatrudnia obecnie ok. 6,5 tyś. pracowników
** – z uwzględnieniem produkcji samochodów w d. FSM + FAP w Bielsku – Białej.
Źródło: Fiat
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!