40 lat Mercedesa Klasy S
Jesienią 1972 roku na salonie samochodowym we Frankfurcie Mercedes zaprezentował nową generację flagowej limuzyny, której nadał oznaczenie “Klasa S”.
Bezpośrednia linia rodowa Klasy S rozpoczyna się tuż po wojnie, od modelu 220 (W 187, lata produkcji 1951-1954). Jej debiut poprzedza nieprzerwane dziedzictwo kilku serii modelowych, sięgających początku XX wieku.
Seria modelowa W 116
Seria W 116 zastąpiła modele serii W 108/109. Początkowo oferowano ją w trzech wersjach: 280 S, 280 SE oraz 350 SE. Odmiany 280 S i 280 SE były napędzane 2,8-litrową jednostką R6 o oznaczeniu M 110, znaną z W 114. Model 350 SE wprawiał w ruch 3,5-litrowy silnik V8 (M 116). Kilka miesięcy po debiucie do oferty dołączył większy motor V8 o pojemności 4,5 litra (M 117).
Fot. Mercedes-Benz
W 1973 roku na rynku pojawiły się odmiany 450 SEL i 350 SEL z wydłużonym o 10 cm rozstawem osi (z 286,5 do 296,5 cm). Długość nadwozia wzrosła z 496 do 506 cm. W 1974 roku wprowadzono także wersję 280 SEL. Warto odnotować, że Klasa S została nagrodzona europejskim tytułem Samochodu Roku 1974.
“Sonderklasse”, czyli “klasa specjalna”
W limuzynie W 116 po raz pierwszy zastosowano niezależne przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami i stabilizującymi drążkami skrętnymi. Tylne zawieszenie wersji z 2,8- i 3,5-litrowym silnikiem oparte było natomiast na wahaczach wleczonych. Modele z jednostkami 4,5-litrowymi otrzymywały przeprojektowaną wersję tylnego zawieszenia z układem zapobiegającym “kołysaniu” samochodu podczas przyspieszania i hamowania.
Fot. Mercedes-Benz
Największą zmianą w stosunku do poprzednika była bardziej wytrzymała kabina pasażerska z usztywnioną konstrukcją ramową dachu oraz wysokowytrzymałymi wzmocnieniami słupków i drzwi.
Specjalne deflektory wiatru na słupkach A pozwoliły na uzyskanie dobrej widoczności. Podczas deszczu odprowadzały one wodę, utrzymując boczne szyby w czystości. Zastosowano także narożne kierunkowskazy, dobrze widoczne nawet z boku, oraz szerokie tylne lampy. Ich żebrowany profil chronił przed zabrudzeniami.
Fot. Mercedes-Benz
Okręt flagowy: 450 SEL 6.9
W maju 1975 roku Mercedes-Benz zaprezentował model 450 SEL 6.9. 6,9-litrowy silnik V8 generował moc 286 KM i maksymalny moment obrotowy 549 Nm.
Lista wyposażenia obejmowała hydropneumatyczne tylne zawieszenie, centralny zamek, klimatyzację i wycieraczki reflektorów. Łącznie, w ciągu 4,5 roku wyprodukowano 7380 egzemplarzy modelu.
Fot. Mercedes-Benz
300 SD – diesel w klasie luksusowych limuzyn
W maju 1978 roku gama modelowa serii 116 poszerzyła się o kolejną wersję – 300 SD. Po raz pierwszy w historii samochodów tej klasy, Klasa S napędzana była silnikiem wysokoprężnym. Pięciocylindrowa jednostka o pojemności 3 litrów po zaopatrzeniu w turbosprężarkę generowała moc 115 KM.
Opracowanie tej niecodziennej wersji, dostępnej wyłącznie w USA i Kanadzie, stanowiło odpowiedź na zaostrzone normy zużycia paliwa w USA.
Fot. Mercedes-Benz
Hamowanie i prowadzenie: ABS
Innowacyjny system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) oferowany był na świecie wyłącznie w Klasie S (W 116) począwszy od jesieni 1978 roku. Rynkowa premiera ABS-u uchodziła wówczas za całkowitą sensację. Dziś system ten montowany jest seryjnie nawet w małych autach.
Fot. Mercedes-Benz
Klasa S ze specjalną ochroną
Bezpieczeństwo nieco innej natury było oferowane wraz z opancerzonymi wersjami W 116. Dostępna technologia została poddana modyfikacjom na podstawie doświadczeń zdobytych w trakcie projektowania opancerzonego modelu 280 SEL 3.5 (W 108). Łącznie, powstało 272 sztuk opancerzonych modeli typoszeregu W 116 z silnikami ośmiocylindrowymi (350 SE, 350 SEL, 450 SE, 450 SEL) dla wybranych grup klientów.
Blisko pół miliona egzemplarzy Klasy S (W 116)
Następca pierwszej Klasy S – model W 126 – został zaprezentowany we wrześniu 1979 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Produkcję kolejnych wersji W 116 wstrzymano pomiędzy kwietniem a wrześniem 1980 roku. Łącznie, wyprodukowano 473 035 egzemplarzy modelu.
Najbardziej popularny wariant – 280 SE – powstał w liczbie 150 593 szt. Dla porównania, 350 SEL wyprodukowano w liczbie 4 266 szt., a przeznaczony na rynek północnoamerykański 300 SD – 28 634 szt.
Źródło: Mercedes, informacja Mototarget.pl
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!