40 lat przygód na maksa z Fiatem Panda 4×4
Ponadczasowa Panda 4×4 kończy 40 lat. Ten legendarny model Fiata, który potrafił połączyć komfort małego samochodu miejskiego zaprojektowanego dla rodzin z niezwykłymi osiągami uzyskiwanymi nawet na najtrudniejszym terenie, idealnie ucieleśnia włoski styl i jest prawdziwą, stuprocentową ikoną.
Aby uczcić tą rocznicę, zespół działu Heritage Stellantis przygotował podwójny prezent: sugestywny klip wideo przypominający najbardziej ekscytujące wyczyny krążącej po całym świecie ikony Fiata, a drugi to odrestaurowana wersja Pandy 4×4 Trekking z 2001 roku, modelu o niskim przebiegu, który przez całe swoje życie służył jako samochód służbowy na terenie fabryki Mirafiori w Turynie.
Źródło: YouTube/FCA Heritage
Stworzona w marcu 2002 roku Panda 4×4 Heritage – w wersji Trekking – jest częścią “Reloaded by Creators” – projektu działu Heritage zajmującego się odnawianiem zabytkowych samochodów i ich powtórnym wprowadzeniem na rynek.
Roberto Giolito, dyrektor działu Heritage Stellantis (Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Abarth), powiedział:
W świecie, który zmienia się tak szybko jak nigdy wcześniej, Panda 4×4 była w stanie na zawsze zapisać się w sercach wiele ludzi, towarzysząc im przez te 40 pełnych emocji i wolności lat, o czym świadczy ponad 800 000 egzemplarzy sprzedanych w okresie od 1983 roku do dnia dzisiejszego. Co więcej, Panda 4×4 została stworzona do odważnego i bezpiecznego przeżywania przygód na świeżym powietrzu, niezależnie od pogody i warunków drogowych. Odrestaurowana przez nas Panda 4×4 Trekking z 2001 roku nie jest tu wyjątkiem. Po okresie „służby” w turyńskiej fabryce Mirafiori uznaliśmy, że nadszedł czas, aby wróciła ona do swojego naturalnego środowiska: pełnych przygód tras, pokonywania górskich podjazdów lub po prostu przyjemnej jazdy po mieście. Jesteśmy dumni z tego samochodu, który przyniesie radość i beztroskę minionych czasów kolekcjonerowi, który ceni pojazdy Made in Italy.
Historia Pandy 4×4 rozpoczyna się w 1983 roku, zaledwie trzy lata po oficjalnym debiucie zaprojektowanego przez Giorgetto Giugiaro modelu, czyli słynnego kompaktowego, dwudrzwiowego hatchbacka z napędem na przednie koła. Na fali debiutanckiego sukcesu Pandy, FIAT postanowił wprowadzić na rynek wersję z napędem na cztery koła, która oferowała nie tylko doskonałe właściwości terenowe, ale przede wszystkim przystępną cenę – zgodnie z filozofią marki, by każdą najbardziej zaawansowaną technologię uczynić prostą i dostępną dla wszystkich, zapewniając jednocześnie urok i radość typowe dla włoskiego stylu życia.
Dlatego właśnie w 1983 roku FIAT zwrócił się do firmy Steyr-Puch, lidera w sektorze napędów na cztery koła, która przekształciła ten wszechstronny samochód miejski w mały, lekki samochód terenowy. Stworzony dla Pandy system 4×4 był prosty i solidny: wystarczyło pociągnąć specjalną dźwignię umieszczoną na tunelu, aby zapewnić napęd tylnym kołom bez wsparcia centralnego mechanizmu różnicowego. Stąd zalecenie, aby włączać go tylko na nawierzchniach o niskiej przyczepności i przy niskiej prędkości.
Produkcja odbywała się w dwóch etapach: w Austrii powstawała kompletna skrzynia biegów (sprzęgło, skrzynia biegów, podzielony na trzy części wał napędowy, tylna oś z mechanizmem różnicowym i hamulce), którą następnie wysyłano do fabryki Fiata w Termini Imerese (PA), gdzie montowana była bezpośrednio w samochodzie. Kolejną wyjątkową cechą modelu z napędem na wszystkie koła była pięciobiegowa skrzynia biegów, której cechą charakterystyczną była tak zwana “primina” czyli pierwsze przełożenie na tyle krótkie, że pozwalało na dosyć łatwe pokonywanie nawet najtrudniejszych wzniesień.
Wyposażona w silnik o pojemności 965 cm³ i mocy 48 KM, którego pojemność skokowa została później zwiększona do 1108 cm³, Panda 4×4 była pierwszym samochodem miejskim z poprzecznie umieszczonym silnikiem i napędem na cztery koła.
Oprócz napędu na cztery koła, nowy samochód charakteryzował się minimalnym prześwitem wynoszącym około 18 cm, masą własną wynoszącą zaledwie 740 kg i doskonałymi kątami terenowymi, które pozwalały mu pokonywać nachylenia równe prawie 50%.
Fiat Panda 4×4 doczekał się w sumie 3 generacji modelu.
Źródło/Foto: Fiat
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!