50 lat automatycznej skrzyni biegów od Mercedesa
Historia tematu związanego automatyczną skrzynią biegów w przypadku firmy Mercedes-Benz sięga lat 50. Jednakże dopiero w roku 1961 Mercedes-Benz zaprezentował swoją pierwszą, czterobiegową automatyczną skrzynię biegów, która została opracowane w całości siłami konstruktorskimi i inżynierskimi Mercedesa.
Fot. Daimler | Mercedes-Benz 220 SEb
R e k l a m a
Samochód, do którego można było sobie zamówić automatyczną skrzynię w kwietniu 1961 roku był model 220 SEb. Jednakże jeszcze tego samego roku w sierpniu, automatyczna skrzynia biegów stała się wyposażeniem standardowym modelu 300 SE (seria 112).
Fot. Daimler
W kolejnych latach nowa skrzynia biegów Mercedesa stawała się coraz to popularniejszym wyposażeniem. Od sierpnia 1962 roku czterobiegowy automat był dostępna dla modeli 220 i 220 S, jednakże wymagało to dopłaty 1400 marek.
Fot. Daimler
Poza wersjami samochodów typu „kompakt” przyszedł czas na auta sportowe. W 1963 roku automatyczną skrzynię biegów można było zamówić do Mercedesa 230 SL Roadster (W 113). Model ten był pierwszym wśród aut sportowych marki Mercedes-Benz, dla którego dostępna była opcja automatu. W ofercie Mercedesa nie zabrakło również wersji prestiżowych i luksusowych, i tak Mercedes-Benz 600 w wersji limuzyna w 1964 r. był dostępny wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.
Fot. Daimler
Po 75 latach, kiedy to Carl Benz opatentował swój silnik spalinowy, uruchomienie produkcji automatycznych skrzyń biegów oznaczało kolejny krok milowy w historii niemieckiego producenta.
Fot. Daimler | Fabryka w Hedelfingen, lata. 60.
Produkcja skrzyń od listopada 1961 roku odbywała się w fabryce w Hedelfingen, gdzie do 1966 roku zbudowane 100 tys. egzemplarzy, a 9 lat później z taśmy montażowej zjechał milionowy egzemplarz. W roku 1964 procentowy udział samochodów osobowych Mercedesa wyposażonych w automatyczne skrzynie był na poziomie 11,4%. W latach 80. udział ten wynosił już około 50%.
Źródło: Daimler