50 lat temu Walter Röhrl wygrywa Rajdowe Mistrzostwa Europy
Walter Röhrl, urodzony w 1947 roku w Ratyzbonie, od najmłodszych lat fascynował się sportem. Mimo początkowych zainteresowań piłką nożną, wioślarstwem i narciarstwem, to sporty motorowe zdobyły jego serce. Wybór rajdów samochodowych zamiast wyścigów torowych okazał się kluczowym momentem w jego karierze. Po triumfie w Rajdzie Polski, Bałtyckim i Olimpii w 1972 roku, Röhrl szybko stał się jednym z najbardziej obiecujących kierowców rajdowych w Europie.
Jego przygoda z Oplem rozpoczęła się w 1973 roku, kiedy to z Jochenem Bergerem, jako pilotem, tworzyli zgrany duet. Berger nie krył swojego podziwu dla umiejętności młodego Röhrla, twierdząc, że jazda z nim jest bezpieczniejsza niż przechodzenie przez ulicę. Zaledwie rok później, wyposażeni w fabrycznego Opla Ascona A, stanęli do rywalizacji z pełnym zapałem. Ascona z silnikiem o mocy 212 KM, była doskonale dostosowana do wymagających tras rajdowych, umożliwiając Röhrlowi pokazanie pełni swoich umiejętności.
Pierwsze znaczące zwycięstwo sezonu przyszło podczas Rajdu Firestone w Hiszpanii, gdzie Walter Röhrl i Jochen Berger pokonali 1517 kilometrów trudnych tras, plasując się na pierwszym miejscu. Był to dopiero początek ich triumfów. Zaledwie cztery tygodnie później, wygrywając Rajd Tulip w Holandii, udowodnili swoją dominację, prowadząc od startu do mety i pozostawiając konkurencję daleko w tyle.
Sukcesy w rajdach w Hesji, Wełtawie i Dunaju jeszcze bardziej umocniły ich pozycję w klasyfikacji generalnej. Zaledwie trzy wyścigi przed końcem sezonu, Röhrl i Berger byli już niemal pewni zdobycia tytułu mistrza Europy. Ich spektakularna jazda w Rajdzie Lugano przyniosła im kolejne zwycięstwo, w którym po przejechaniu 1000 kilometrów z przewagą dziesięciu minut, Röhrl i Berger triumfowali nad konkurencją.
Sezon 1974 był wyjątkowy dla duetu Röhrl/Berger, którzy 13 października zdobyli tytuł mistrza Europy, gromadząc rekordowe 120 punktów. Sukces ten, wywalczony z imponującą liczbą zwycięstw, uczynił z Waltera Röhrla ikonę rajdów, a jego determinacja, umiejętności i nieustępliwość na zawsze zapisały się na kartach historii sportów motorowych.
Źródło/Zdjęcia: Opel
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!