50-lecie ŠKODY Octavii Combi
Właśnie mija pół wieku od wprowadzenia na rynek bestsellerowej Octavii Combi. Octavia Combi trafiła do pierwszych klientów we wrześniu roku 1961, w krótkim czasie stając się przebojem handlowym nie tylko w swej ojczyźnie, ale również w RFN, w Wielkiej Brytanii, krajach Beneluksu i Skandynawii.
Oparta na podzespołach dwudrzwiowej Octavii Super z roku modelowego 1961, mogła pochwalić się wzmocnionym do 47 KM silnikiem o pojemności 1221 cm3, niezależnym zawieszeniem przednim wykorzystującym sprężyny śrubowe oraz szeregiem stylistycznych modyfikacji, wprowadzonych do całej gamy modelowej w tamtym sezonie. Wśród nich znalazły się niezwykle charakterystyczne skrzydełka błotników tylnych czy też powiększony wlot powietrza. W myśl obecnego, przewodniego hasła marki, Octavia Combi zaskakiwała szeregiem niezwykle przemyślanych rozwiązań – od łatwości kształtowania przestrzeni ładunkowej, poprzez dzielone w poziomie drzwi tylne, po oddzielną pokrywę umożliwiającą dostęp do koła zapasowego z zewnątrz, bez konieczności wyjmowania przewożonego bagażu.
Wytwarzany w filii w Kvasinach model cieszył się tak dużą popularnością, że po zaprzestaniu w kwietniu 1964 roku produkcji podstawowej wersji nadwoziowej modelu, kombi produkowano nadal. I to przez kolejnych siedem sezonów! Prócz wymienionych wcześniej miejsc, wysyłano je min. do Portugalii, Australii, Mongolii, Meksyku i Chile. Niezbyt rozległe modernizacje wprowadzane w modelach z roku 1965, 1968 i 1970 wystarczyły, by podtrzymać ponadczasową atrakcyjność samochodu. Ostatni egzemplarz Octavii Combi opuścił bramę fabryczną w grudniu 1971 roku, kończąc rozdział w historii marki, rozpoczęty przed laty modelem 440/Spartak. Kolejny model ŠKODY z nadwoziem kombi pojawił się dopiero w roku 1990 (Forman), nowa generacja Octavii w tej odmianie – w 1998 roku.
Od 2004 roku ŠKODA Octavia Combi jest wśród 3 najlepiej sprzedających się modeli kombi w naszym kraju, a od roku 2009 jest niezmiennie numerem 1. Obecnie Octavia w wersji kombi jest dostępna również w wersji uterenowionej Scout, czy dla osób o sportowym zacięciu – RS.
Źródło: ŠKODA
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!