70 lat sportowej ikony – Alfa Romeo Giulietta Berlina
20 kwietnia 1955 roku na salonie samochodowym w Turynie, Alfa Romeo zaprezentowała model Giulietta Berlina – auto, które na zawsze odmieniło włoską motoryzację. Elegancka, nowoczesna, przystępna cenowo i sportowa, Giulietta stała się symbolem powojennego rozkwitu Włoch oraz marzeniem całego pokolenia.
Giulietta nie była jednak zwykłą limuzyną, była wizytówką nowego podejścia do produkcji samochodów. W przeciwieństwie do poprzednich modeli, Giulietta powstała z myślą o produkcji masowej, co wiązało się z modernizacją fabryki w Portello. Dzięki inżynierowi Rudolfowi Hrusce proces produkcyjny został zautomatyzowany, a dzienna liczba wytwarzanych pojazdów wzrosła czterokrotnie z 50 do 200.
R e k l a m a
Choć pierwsza na scenie pojawiła się wersja coupé – Giulietta Sprint – to właśnie Berlina odegrała kluczową rolę w historii marki. Auto było kompaktowe, ale oferowało osiągi godne sportowych modeli. Pod maską znajdował się zaawansowany jak na tamte czasy silnik z podwójnym wałkiem rozrządu o pojemności 1290 cm³ i mocy 53 KM. Dzięki niskiej masie auta – 870 kg, pozwalał rozpędzić go do 140 km/h. To osiągi, które w latach 50. były domeną samochodów wyścigowych, a nie rodzinnych limuzyn.
Giulietta Berlina łączyła w sobie komfort codziennej jazdy z osiągami zdolnymi do zdobywania trofeów na torach wyścigowych. Nie bez powodu Alfa Romeo reklamowała ją hasłem: „samochód rodzinny, który wygrywa wyścigi” – autem miała jeździć mama, ale też ambitny kierowca-amator.
Dzięki przystępnej cenie i atrakcyjnej stylistyce, Giulietta trafiła do serc rosnącej klasy średniej. Stała się ikoną włoskiego stylu, goszcząc na ekranach kin i pierwszej okładce magazynu Quattroruote. Wersje Sprint, Spider, Sprint Speciale czy Giulietta SZ wzmacniały jej legendę, czyniąc ją synonimem postępu i elegancji.
Między 1954 a 1965 rokiem powstało niemal 178 tysięcy egzemplarzy Giulietty, z czego ponad 130 tysięcy stanowiła wersja Berlina. To właśnie ten model sprawił, że Alfa Romeo stała się liderem europejskiego rynku, a idea sportowej jazdy trafiła „pod strzechy”.
Dziś, po siedmiu dekadach, Giulietta Berlina pozostaje symbolem innowacji, stylu i ducha epoki, w której technologia zaczęła łączyć się z codziennym życiem i marzeniami.
Źródło/Zdjęcia: Stellantis Heritage