90 lat Rajdu Polski
Rajd Polski jest drugim po słynnym Rajdzie Monte Carlo najstarszym rajdem samochodowym na świecie. Jest również najbardziej prestiżową i największą w Polsce imprezą związaną ze sportem samochodowym.
Pierwsza edycja rajdu odbyła się w 1921 r. Trasa wiodła wówczas z Warszawy do Białowieży, a z sześciu uczestników najlepszy okazał się Tadeusz Heyne, jadący samochodem marki Dodge. Z roku na rok trasa rajdu wydłużała się i w 1925 r. osiągnęła długość 3798 km. W roku 1926 oraz w latach 1931-1936 rajd z powodu kryzysu gospodarczego nie odbył się. Start w 1940 r. uniemożliwił wybuch II wojny światowej.
R e k l a m a
Rajd Polski wystartował ponownie w 1947 r. z przeszło 2500-kilometrową trasą, wiodącą przez Trójmiasto, Pomorze Zachodnie, Zielonogórskie, Dolny Śląsk, Beskidy, Zakopane i Warszawę. W 1946 r. patronat nad zawodami objął ówczesny prezydent, a na starcie stanęło 81 załóg. Przychylność władz nie trwała jednak długo. Prywatna motoryzacja, z rajdami włącznie nie była w PRL mile widziana.
Kolejny, 15. Rajd Polski, znany wtedy jako Ogólnopolski Rajd Samochodowy (ORS), odbył się więc dopiero w 1954 r. i to dzięki temu, że stanowił element obchodów państwowego święta 22 lipca. Dwa lata później na starcie stanęło już 96 aut. Wśród nich fabryczny zespół FSO. W 1957 roku rajd odzyskał międzynarodowy charakter – wzięły w nim udział załogi z NRD i Jugosławii. Niestety rok później impreza nie odbyła się, ale po rocznej przerwie znów ją wznowiono. Organizację przejął Automobilklub Krakowski, baza przeniosła się do Zakopanego, a trasa sięgała aż do Kotliny Kłodzkiej.
W 1960 r. po raz pierwszy użyto nazwy Rajd Polski, a sam rajd odbywa się prawie nie przerwanie po dziś dzień.
W tym roku będzie to już jego 68. edycja. Więcej informacji na oficjalnej stronie Rajdu Polski pod adresem: http://www.rajdpolski.pl
Źródło: www.rajdpolski.pl