Alex Taub i jego pomysł na rozwój czeskiej motoryzacji
Po zakończeniu II wojny światowej europejski przemysł motoryzacyjny stanął przed wyzwaniem odbudowy i modernizacji. W tym kluczowym okresie do Mladej Boleslav, zaproszono Alexa Tauba – amerykańskiego eksperta ds. organizacji przemysłu motoryzacyjnego. Jego wizyta w 1947 roku zaowocowała raportem, który zawierał szereg propozycji w kontekście czeskiej motoryzacji.
Taub dostrzegł konieczność odejścia od przestarzałych modeli, takich jak Škoda 1101 „Tudor”. W zamian zaproponował stworzenie nowego samochodu z nowymi rozwiązaniami technicznymi. Nowy model miał być napędzany 1,2-litrowym czterocylindrowym silnikiem, umieszczonym przed przednią osią. Rama nośna miała być oparta na belce centralnej, z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół. Dodatkowo Taub określił limit wagi pojazdu na zaledwie 760 kg, co czyniło go lekkim, a jednocześnie przestronnym, czteromiejscowym samochodem.
W oparciu o zalecenia Tauba w fabryce w Mladej Boleslav powstał prototyp – Škoda typ 950, który wyróżniał się całkowicie metalowym nadwoziem i który widać na załączanych zdjęciach. Auta pozostało w fazie prototypowej i nie prowadzono dalszych prac.
Źródło/Zdjęcia: Škoda
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!