Alex Taub i jego pomysł na rozwój czeskiej motoryzacji
Po zakończeniu II wojny światowej europejski przemysł motoryzacyjny stanął przed wyzwaniem odbudowy i modernizacji. W tym kluczowym okresie do Mladej Boleslav, zaproszono Alexa Tauba – amerykańskiego eksperta ds. organizacji przemysłu motoryzacyjnego. Jego wizyta w 1947 roku zaowocowała raportem, który zawierał szereg propozycji w kontekście czeskiej motoryzacji.
Taub dostrzegł konieczność odejścia od przestarzałych modeli, takich jak Škoda 1101 „Tudor”. W zamian zaproponował stworzenie nowego samochodu z nowymi rozwiązaniami technicznymi. Nowy model miał być napędzany 1,2-litrowym czterocylindrowym silnikiem, umieszczonym przed przednią osią. Rama nośna miała być oparta na belce centralnej, z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół. Dodatkowo Taub określił limit wagi pojazdu na zaledwie 760 kg, co czyniło go lekkim, a jednocześnie przestronnym, czteromiejscowym samochodem.
R e k l a m a
W oparciu o zalecenia Tauba w fabryce w Mladej Boleslav powstał prototyp – Škoda typ 950, który wyróżniał się całkowicie metalowym nadwoziem i który widać na załączanych zdjęciach. Auta pozostało w fazie prototypowej i nie prowadzono dalszych prac.
Źródło/Zdjęcia: Škoda