Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider – sportowa ikona lat 30.
Jednym z najbardziej wyjątkowych samochodów sportowych, które powstały przed II wojną światową, jest Alfa Romeo 8C 2900. To arcydzieło techniki motoryzacyjnej stanowi kulminację dekady rozwoju pod przewodnictwem głównego inżyniera Alfa Romeo, Vittorio Jano, który wyprowadził markę na ścieżkę sportowych sukcesów. Dzięki niemu Alfa Romeo triumfowało w licznych wyścigach Grand Prix, 24 Hours of Le Mans, Mille Miglia czy Targa Florio.
Innowacyjna technologia i niezrównane osiągi
Alfa Romeo 8C 2900, będąca następcą legendarnego 8C 2300, to technologiczny majstersztyk. Auto posiada potężny ośmiocylindrowym silnik w układzie rzędowym, o pojemności 2.9 litra. Silnik został zbudowany według sprawdzonej formuły Alfa Romeo, charakteryzował się konstrukcją z lekkiego stopu, przekładniami napędzanymi kołami zębatymi, półkulistymi komorami spalania oraz głównymi łożyskami umieszczonymi pomiędzy każdym cylindrem. Wyposażony w dwa doładowania typu Roots, 8C 2900 generował od 180 do 225 KM, w zależności od wersji tuningowej.
Podwozie pojazdu zawierało tylno-montowaną czterobiegową skrzynię biegów, masywne hamulce hydrauliczne z żebrowanymi bębnami aluminiowymi oraz w pełni niezależne zawieszenie. Carrozzeria Touring z Mediolanu, wybrana na nadwozia Alfa Romeo, tworzyła prawdziwe dzieła sztuki motoryzacyjnej, charakteryzujące się technologiczną innowacyjnością, estetycznym pięknem i bezkompromisową jakością wykonania. Dzięki opatentowanej metodzie Superleggera (superlekkiej), nadwozia te były idealnie proporcjonalne, perfekcyjnie wykonane i miały najbardziej aerodynamiczne kształty.
Zwycięstwa i niezwykła historia
Modele wyścigowe 8C 2900 triumfowały w wielu ważnych wyścigach tamtych czasów, takich jak Mille Miglia, 24 Hours of Spa, Watkins Glen Road Race i Pebble Beach Road Races. Wyprodukowano mniej niż 50 egzemplarzy tego modelu w latach 1935-1939, w tym zarówno wersje drogowe, jak i wyścigowe. Z tych wszystkich egzemplarzy, tylko pięć długich podwozi 2900B Lungo Spiders przetrwało do dziś w swojej pierwotnej formie, w tym egzemplarz prezentowany na zdjęciach.
Ostatnie lata i powrót na scenę
Po wielu zmianach właścicieli, w lipcu 2022 roku, Alfa Romeo została skradziona wraz z ciężarówką i przyczepą, na której była transportowana. Po intensywnych poszukiwaniach, samochód został odnaleziony przez FBI w grudniu 2023 roku. Po przywróceniu pojazdu do dawnej świetności przez uznanego restauratora Mike’a Regalia, Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider zadebiutuje w sierpniu br. na aukcji publicznej podczas 20. corocznej sprzedaży organizowanej przez dom aukcyjny Gooding & Company w Pebble Beach.
Niezwykła specyfikacja, egzotyczne pochodzenie, niezrównane walory estetyczne i fascynująca historia sprawiają, że ten samochód to prawdziwe arcydzieło motoryzacji. Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider z 1938 roku, to klejnot na aukcji, który przyciągnie uwagę kolekcjonerów z całego świata.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 16 000 000 – 20 000 000 dolarów.
Źródło: Gooding & Company, Zdjęcia: Brian Henniker
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!