AMG Hammer – bo do tanga trzeba dwojga
AMG to synonim najwyższej klasy osiągów i sportowego ducha wśród modeli Mercedes-Benz. Historia marki sięga 1967 roku, ale to w latach 80. powstała prawdziwa legenda – AMG Hammer. Ten wyjątkowy model, bazujący na Mercedesie W124, wyznaczył nowe standardy dla supersedanów i zyskał status kultowego.
W połowie lat 80. inżynierowie AMG opracowali unikalną, czterozaworową głowicę DOHC dla silnika M117. Efektem ich prac był Hammer – auto dostępne w wersjach sedan, coupe i kombi, wyposażone w silniki 5.6 oraz 6.0-litrowe, generujące od 355 do 375 KM. W momencie debiutu w 1986 roku Hammer stał się jednym z najszybszych samochodów drogowych na świecie. W 1987 roku magazyn Road & Track umieścił go w prestiżowym zestawieniu „The World’s Fastest Cars”, gdzie rywalizował z czołowymi supersamochodami tamtej epoki.
Reklama
Dwa wyjątkowe modele AMG Hammer trafią już w marcu na aukcję organizowaną przez dom aukcyjny Gooding & Company.
300 CE 6.0 Hammer Coupe
Jeden z około 25 egzemplarzy, to jedyny model coupe z 6.0-litrowym silnikiem DOHC V8 i pięciobiegową skrzynią Getrag. Oryginalnie lakierowany na Anthracite Grey Metallic, otrzymał zestaw poszerzający nadwozie AMG (wide-body kit), felgi „Aero III” oraz kubełkowe fotele Recaro. Jego przebieg wynosi zaledwie 57 423 km, a auto jest w doskonałym stanie kolekcjonerskim.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 1 500 000 – 2 000 000 dolarów.
300 E 6.0 Hammer Sedan
Jest to jedyny znany egzemplarz z 6.0-litrowym silnikiem M117 i pięciobiegową manualną skrzynią Getrag. W Affalterbach auto otrzymało sportowy układ wydechowy AMG, zawieszenie, pakiet aerodynamiczny i felgi „Aero I”. Wnętrze wyróżnia się fotelami Recaro obszytymi brązową skórą Buffalo. Zadbany i poddany renowacji przez ekspertów, prezentuje dziś przebieg 56 010 km.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 1 250 000 – 1 750 000 dolarów.
Oba egzemplarze zostały zweryfikowane przez AMG Classic i MKB Manufacture, co potwierdzają certyfikaty AMG Classic Conversion. Są to jedne z najbardziej ekskluzywnych modeli AMG sprzed fuzji z Mercedes-Benz, a ich historia i unikatowość czynią je jednymi z najważniejszych Hammerów w historii motoryzacji.
Źródło/Zdjęcia: Gooding & Company