Amilcar CGS3 – francuska legenda na hiszpańskich drogach
Amilcar CGS3 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli francuskiej marki Amilcar, który zdobył dużą popularność w latach 20. XX wieku. Produkowany od 1925 roku, stanowił rozwinięcie modelu CGS, wyróżniając się dłuższym podwoziem, które umożliwiało dodanie trzeciego siedzenia z tyłu. To eleganckie, lekkie i dynamiczne auto było nowoczesne jak na swoje czasy, wyposażone w hamulce na przednie koła oraz nowy silnik z doładowaniem i pompą rotacyjną.
Jednym z kluczowych rynków dla Amilcara była Hiszpania, gdzie głównym importerem i dealerem marki był francuski przedsiębiorca Jean Mauvais. Sam aktywnie uczestniczył w wyścigach, zdobywając liczne trofea, co jeszcze bardziej podkreślało sportowy charakter pojazdu. W 1925 roku model CGS3 został wyceniony na 9250 hiszpańskich peset, a wkrótce po premierze trafił do Madrytu, gdzie prezentowano go na królewskim dworze.
R e k l a m a
Król Hiszpanii Alfons XIII, znany miłośnik motoryzacji, osobiście testował Amilcara CGS3, osiągając prędkość 115 km/h. Mimo rozerwania jednej z przednich opon, pojazd zachował stabilność, co zrobiło ogromne wrażenie na królu. W efekcie inżynier królewskich garaży wystosował list pochwalny do fabryki Amilcara, co zostało wykorzystane w reklamach prasowych przez Mauvaisa.
Prezentowany egzemplarzy Amilcara CGS3, został zarejestrowany w Madrycie w 1925 roku. Po II wojnie światowej należał do kapitana lotnictwa z bazy Matacán w Salamance, a następnie trafił na złomowisko. W 1965 roku odnalazł go entuzjasta motoryzacji Demetrio Gómez Planche, który przywrócił pojazd do pełnej sprawności.
Po gruntownej renowacji w latach 1965-1967 samochód przez dekady brał udział w rajdach zabytkowych pojazdów w Hiszpanii i Portugalii. W 2002 roku trafił do Muzeum Motoryzacji w Salamance jako część kolekcji Gomeza Planche, gdzie przez 20 lat był jedną z głównych atrakcji.
W 2020 roku Amilcar CGS3 został zakupiony przez nowego właściciela – znanego hiszpańskiego kolekcjonera, który zlecił kompleksową renowację francuskiemu warsztatowi „L’Atelier La Belle Époque”. Choć nadwozie zachowało swoją historyczną patynę, mechanika została odnowiona, a dodatkowo pojazd wyposażono w replikę kompresora Cozette Nº7, znacząco poprawiając osiągi.
Dziś Amilcar CGS3 pozostaje jednym z najlepiej zachowanych i najbardziej unikalnych egzemplarzy tej legendarnej marki, przypominając o złotej erze motoryzacji lat 20. XX wieku.
Samochód został sprzedany na tegorocznych targach Rétromobile w Paryżu za 51 750 euro.
Źródło/Zdjęcia: Bonhams|Cars