Aston Martin Lagonda – futurystyczna ikona luksusu lat 80.
Aston Martin Lagonda Serii 2 zadebiutował na London Motor Show w 1976 roku, a pierwsze egzemplarze trafiły do klientów w 1979. Był to samochód całkowicie nowego projektu, autorstwa Williama Townsa, który wykorzystał popularny w tamtych czasach styl „folded paper”, czyli ostre przetłoczenia karoserii, niczym kanty składanego papieru. Charakterystyczne, ostre linie Lagondy wpisywały ją w grono ikon designu motoryzacyjnego, obok takich legend jak DMC DeLorean czy Lamborghini Countach. Pod maską zachowano sprawdzony silnik V8 o pojemności 5,3 litra.
Wnętrze Lagondy było rewolucyjne: klasyczne, luksusowe wykończenie ze skóry i drewna kontrastowało z nowoczesną, futurystyczną elektroniką, tworząc niespotykane wcześniej połączenie tradycji i awangardy.
R e k l a m a
Jednym z zaledwie 645 wyprodukowanych egzemplarzy jest prezentowany tu Aston Martin Lagonda Serii 2, stworzony według specyfikacji szwajcarskiego rynku. Ukończony w lutym 1982 roku, został wystawiony na targach motoryzacyjnych w Genewie, przyciągając wzrok eleganckim lakierem Rolls-Royce Ice Green i kremowym wnętrzem Magnolia Nuella z zielonymi akcentami.
Ten unikatowy samochód, przez ostatnią dekadę będący częścią kolekcji Cité de l’Automobile we Francji, w 2013 roku przeszedł renowację nadwozia oraz subtelne odświeżenie wnętrza. Do auta dołączono m.in. dokumentację związaną z produkcją samochodu, certyfikat British Motor Industry Heritage Trust oraz zestaw narzędzi, czyniąc z niego prawdziwą perełkę dla kolekcjonerów i miłośników motoryzacji.
W 1980 roku cena detaliczna Lagondy wynosiła około 50 tyś. funtów (dane z „Autocar” 18 Października 1980 r.), znacznie więcej niż cena Ferrari 400 lub Maserati Kyalami, ale mniej niż cena Rolls-Royce’a Corniche.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 70 000 – 110 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji