Audi Tradition prezentuje Auto Union Type 52
Na tegorocznym Goodwood Festival of Speed, Audi Tradition dokonało historycznego wyczynu, prezentując światu Auto Union Type 52 – pojazd, którego historia sięga ponad 90 lat wstecz. Samochód ten, zaprojektowany pierwotnie w latach trzydziestych XX wieku, miał być rewolucyjnym sportowym modelem z 16-cylindrowym silnikiem, dopuszczonym do ruchu ulicznego. Niestety, ambitny projekt został porzucony w 1935 roku, pozostawiając po sobie jedynie szkice i plany.
Firma Auto Union powstała w 1932 roku w wyniku połączenia firm Audi, DKW, Horch i Wanderer. W następnym roku producent poprosił Ferdinanda Porsche, który później założył własną firmę produkującą samochody sportowe swojego imienia, o zaprojektowanie samochodu wyścigowego dla nowej formuły Grand Prix. Auto Union Type A z 1934 roku był pierwszym samochodem Grand Prix z silnikiem umieszczonym za kierowcą, a samochody wyścigowe Silver Arrow Auto Union stały się dominującą siłą w europejskich wyścigach.
W tym samym czasie Auto Union i biuro projektowe Ferdinanda Porsche zaczęły rozwijać pokrewny, legalny na drogach sportowy samochód. Auto Union Type 52, znany również jako Schnellsportwagen, miał być przeznaczony dla klientów chcących rywalizować w długodystansowych wydarzeniach, takich jak Mille Miglia czy wyścigach wytrzymałościowych, jak 24 Hours of Le Mans. Pierwsze szkice ukończono w 1933 roku, ale pełnoskalowy samochód testowy nigdy nie powstał, a projekt porzucono w 1935 roku. Rysunki i prace rozwojowe jednak pozostały w archiwach, co pozwoliło Audi stworzyć samochód teraz.
Pierwotnie Type 52 został zaprojektowany tak, aby dzielić wiele swoich mechanicznych komponentów z wyścigowymi samochodami Silver Arrow. Jego ramowa konstrukcja mieści centralnie umieszczony silnik. 4,4-litrowy 16-cylindrowy gigant, wspólny z Type A, miał wytwarzać 197 KM. W porównaniu do samochodów Grand Prix, kompresja silnika została obniżona, aby Type 52 mógł działać na zwykłej benzynie. Choć moc była nieco niższa niż w przypadku samochodu wyścigowego, Type 52 nadal teoretycznie mógł osiągnąć prędkość maksymalną około 200 km/h na godzinę.
Gigant mierzy około 5,4 metra długości i charakteryzuje się aerodynamiczną karoserią z zaokrąglonymi błotnikami, kształtem kropli wody i dużym grillem. W przeciwieństwie do samochodów wyścigowych, zyskał dach, reflektory i przestrzeń bagażową oraz miejsce na dwa zapasowe koła. Type 52 mieści trzech pasażerów, z kierowcą siedzącym pośrodku i pasażerami z tyłu lekko przesuniętymi na bok, podobnie jak w McLarenie F1.
Bez obciążenia Schnellsportwagen został zaprojektowany na wagę 1300 kg. Silnik i pięciobiegowa skrzynia biegów zostały zaczerpnięte z samochodu wyścigowego Grand Prix, ale inżynierowie zdecydowali się na inne zawieszenie. Zamiast resorów piórowych i amortyzatorów ciernych, Type 52 posiada zawieszenie na podłużnych sprężynach skrętnych i amortyzatorach hydraulicznych. Zbiornik paliwa znajduje się pod siedzeniami, a na wszystkich czterech kołach są hamulce bębnowe.
Audi jednak odeszło od oryginalnego projektu silnika Auto Union, zamiast tego wstawiając 6,0-litrowy 16-cylindrowy silnik z Auto Union Type C i pozostawiając moc nieograniczoną rzędu 520 KM. Silnik używa specjalnej mieszanki metanolowej zamiast standardowej benzyny. Gotowy projekt jest również nieco cięższy niż zamierzano, tj. 1450 kg.
Ten unikalny samochód ma wziąć udział w tegorocznym Goodwood Festival of Speed, gdzie za kierownicą zasiądą dziewięciokrotny zwycięzca Le Mans Tom Kristensen oraz dwukrotny zwycięzca Le Mans Hans-Joachim Stuck.
Źródło/Zdjęcia/Film: Audi
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!