Austin Mini 1000 Mk II – ikona brytyjskiej motoryzacji
Mini to bez wątpienia jeden z najsłynniejszych samochodów w historii. Jego druga generacja, wprowadzona w 1967 roku przez legendarnego konstruktora Aleca Issigonisa, przyniosła szereg zmian, które jeszcze bardziej umocniły jego pozycję na rynku. Model Mk II zyskał m.in. przeprojektowaną przednią atrapę chłodnicy oraz powiększoną tylną szybę, co znacząco poprawiło widoczność kierowcy.
Mini Mk II oferowany był z trzema silnikami do wyboru: podstawowym 850 cm³, bardziej dynamicznym 998 cm³ oraz najmocniejszym, 1275 cm³, montowanym w wersji Cooper. W gamie pojawił się także Mini 1000, który stał się topową odmianą z bogatszym wyposażeniem De-Luxe – wcześniej dostępnym za dopłatą.
R e k l a m a
Model Mk II produkowano od 1967 do 1970 roku, głównie w brytyjskim Longbridge. Powstało około 429 tys. egzemplarzy, z czego jedynie niewielka część to rzadkie wersje z kierownicą po lewej stronie.
Jednym z takich wyjątkowych egzemplarzy jest prezentowany Austin Mini 1000 Mk II z 1969 roku, który trafił do Szwecji, do siedziby British Leyland w Göteborgu. Co ciekawe, przez większość życia służył w północnej Szwecji, w rejonach koła podbiegunowego, gdzie zimą stosowano żwir zamiast soli – dzięki czemu samochód zachował się w doskonałym stanie.
Dziś ten uroczy Austin Mini w czerwonym kolorze Tartan Red, z oryginalnym silnikiem, jest nie tylko gratką dla miłośników brytyjskiej motoryzacji, ale także cennym okazem dla kolekcjonerów na całym świecie.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 12 000 – 18 000 euro.
ps. Samochód (nie prezentowany egz.) stał się gwiazdą filmu Włoska robota z 1969 roku, w którym grupa złodziei ucieka przed policyjnym pościgiem trzema Miniakami, ale też mocno wpisał się w historię rajdów Monte Carlo, zwyciężając go trzykrotnie w 1964, 1965 i 1967 roku.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji