Bizzarrini 5300 GT Strada – zapomniany mistrz prędkości
Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Turynie w 1963 roku światło dzienne ujrzały dwa wyjątkowe modele sportowego samochodu Grifo, zaprojektowane przez Giugiaro dla firmy Iso Rivolta. Prezentacja podzielona była między stoiska Bertone i Iso, gdzie Grifo A3/L i A3/C kradły show. Choć oba modele zaprojektował Giugiaro, to właśnie A3/C, wyprodukowany przez firmę konsultingową Giotto Bizzarriniego w Livorno, przyciągał uwagę swoim niskim profilem i potężnym silnikiem V8 o pojemności 5,3 litra.
Z przekonaniem, że takie połączenie może dominować na torach wyścigowych, Bizzarrini przez następne 18 miesięcy produkował model A3/C, który osiągnął prędkość 305 km/h na prostej Mulsanne podczas wyścigów w Le Mans w 1965 roku. Samochód wygrał klasę GT w Le Mans zarówno w 1964, jak i 1965 roku. Po osiągnięciu sukcesów, Bizzarrini uzgodnił z Iso, że będzie kontynuować produkcję Grifo pod własnym nazwiskiem jako Bizzarrini 5300 GT w wariantach drogowym „Strada” i wyścigowym „Corsa”.
R e k l a m a
Bizzarrini Strada, chociaż z pozoru zwykły samochód drogowy, był w rzeczywistości skomplikowanym dziełem inżynierii z lekkim aluminiowym nadwoziem i zaawansowanym podwoziem. To zaawansowane podwozie oraz idealny rozkład masy, wynikający z doświadczeń Bizzarriniego zdobytych podczas pracy nad Ferrari 250 GTO, przekładały się na niesamowite osiągi i prowadzenie samochodu. Z silnikiem Chevroleta V-8, który generował od 350 do 420 koni mechanicznych, Bizzarrini Strada mógł pochwalić się maksymalną prędkością do 290 km/h. W momencie wprowadzenia na rynek, z ceną blisko 10 500 dolarów, wydajność Strady była po prostu bezkonkurencyjna.
Rarytas kolekcjonerski
Bizzarrini 5300 Strada GT stał się legendą, przyciągając uwagę kolekcjonerów. Jednym z najbardziej pożądanych egzemplarzy jest model numer 264, który trafił do USA w 1967 roku i jest jednym z zaledwie 86 modeli z nadwoziem z aluminium. Prezentowane auto to paradygmat designu i wydajności, którego dziedzictwo żyje do dziś w sercach miłośników motoryzacji. To nie tylko auto, to kawał historii motoryzacyjnej, który przetrwał próbę czasu jako jeden z najbardziej oszałamiających i rzadkich klasyków świata samochodów.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 750 000 – 850 000 euro.
Źródło/Foto: RM Sotheby’s