Bizzarrini 5300 GT Strada – zapomniany mistrz prędkości
Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Turynie w 1963 roku światło dzienne ujrzały dwa wyjątkowe modele sportowego samochodu Grifo, zaprojektowane przez Giugiaro dla firmy Iso Rivolta. Prezentacja podzielona była między stoiska Bertone i Iso, gdzie Grifo A3/L i A3/C kradły show. Choć oba modele zaprojektował Giugiaro, to właśnie A3/C, wyprodukowany przez firmę konsultingową Giotto Bizzarriniego w Livorno, przyciągał uwagę swoim niskim profilem i potężnym silnikiem V8 o pojemności 5,3 litra.
Z przekonaniem, że takie połączenie może dominować na torach wyścigowych, Bizzarrini przez następne 18 miesięcy produkował model A3/C, który osiągnął prędkość 305 km/h na prostej Mulsanne podczas wyścigów w Le Mans w 1965 roku. Samochód wygrał klasę GT w Le Mans zarówno w 1964, jak i 1965 roku. Po osiągnięciu sukcesów, Bizzarrini uzgodnił z Iso, że będzie kontynuować produkcję Grifo pod własnym nazwiskiem jako Bizzarrini 5300 GT w wariantach drogowym “Strada” i wyścigowym “Corsa”.
Bizzarrini Strada, chociaż z pozoru zwykły samochód drogowy, był w rzeczywistości skomplikowanym dziełem inżynierii z lekkim aluminiowym nadwoziem i zaawansowanym podwoziem. To zaawansowane podwozie oraz idealny rozkład masy, wynikający z doświadczeń Bizzarriniego zdobytych podczas pracy nad Ferrari 250 GTO, przekładały się na niesamowite osiągi i prowadzenie samochodu. Z silnikiem Chevroleta V-8, który generował od 350 do 420 koni mechanicznych, Bizzarrini Strada mógł pochwalić się maksymalną prędkością do 290 km/h. W momencie wprowadzenia na rynek, z ceną blisko 10 500 dolarów, wydajność Strady była po prostu bezkonkurencyjna.
Rarytas kolekcjonerski
Bizzarrini 5300 Strada GT stał się legendą, przyciągając uwagę kolekcjonerów. Jednym z najbardziej pożądanych egzemplarzy jest model numer 264, który trafił do USA w 1967 roku i jest jednym z zaledwie 86 modeli z nadwoziem z aluminium. Prezentowane auto to paradygmat designu i wydajności, którego dziedzictwo żyje do dziś w sercach miłośników motoryzacji. To nie tylko auto, to kawał historii motoryzacyjnej, który przetrwał próbę czasu jako jeden z najbardziej oszałamiających i rzadkich klasyków świata samochodów.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 750 000 – 850 000 euro.
Źródło/Foto: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!