BMW 3.0 CSL czyli Coupé Sport Leichtbau
BMW 3.0 CSL, prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalny samochód wyścigowy bawarskiej marki, zajmuje wyjątkowe miejsce w historii motoryzacji. Jego historia zaczyna się w 1972 roku, kiedy to Bob Lutz dołączył do zarządu BMW, a Jochen Neerpasch, były dyrektor ds. sportów motorowych w Fordzie, został głównym inżynierem wyścigowym w nowo utworzonej spółce BMW Motorsport GmbH. Pierwszym projektem tej grupy było przywrócenie BMW do wyścigów samochodów turystycznych poprzez model o kodzie E9 CSL.
Coupé Sport Leichtbau
CSL, czyli Coupé Sport Leichtbau, to nazwa, która odzwierciedla modyfikacje podwozia wprowadzone w celu homologacji samochodu do wyścigów. Wyposażony w dwuzaworowy rzędowy sześciocylindrowy silnik z wtryskiem paliwa, model ten był nieustannie udoskonalany. Wersja drugiej serii posiadała pojemność skokową 3003 cm³, która później zwiększyła się do 3153 cm³ po marcu 1973 roku. W specyfikacji konkurencyjnej 24-zaworowej, silnik ten urósł do imponujących 3498 cm³.
Mechaniczne postępy połączono z szeregiem modyfikacji aerodynamicznych nadwozia, które zostało wykonane przez firmę Karmann. Te usprawnienia sprawiły, że BMW 3.0 CSL stał się jednym z najbardziej udanych modeli w historii wyścigów, triumfując w Europejskich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych, Niemieckich Mistrzostwach Samochodów Turystycznych, imprezach FIA Group 5 oraz w amerykańskiej serii IMSA Camel GT.
Jednym z najbardziej zachwycających egzemplarzy CSL jest model na rynek włoski (widoczny na zdjęciach), jeden z 429 sztuk drugiej serii wyprodukowanych od września 1972 do marca 1973. Certyfikat BMW Classic potwierdza, że samochód ten został dostarczony włoskiemu dystrybutorowi BMW 8 grudnia 1972 roku, a następnie sprzedany pierwszemu prywatnemu właścicielowi w Rzymie 2 lutego 1973 roku. BMW posiada oryginalny lakier Taiga Metallic, który zachował do dziś, stanowi prawdziwą motoryzacyjną perełkę.
Dzięki niesamowitej dbałości o szczegóły, CSL zachowuje wiele interesujących funkcji i opcji, takich jak sportowe fotele Scheel, wspomaganie kierownicy, drewniane wykończenia, klimatyzację czy felgi Alpina ze stopów lekkich. Certyfikat BMW Classic potwierdza oryginalną kombinację kolorów oraz zgodny z numerami 3,0-litrowy silnik, co czyni ten egzemplarz niezwykle cennym i poszukiwanym.
BMW 3.0 CSL to nie tylko samochód, to symbol technologicznego postępu, pasji do motoryzacji i historii pełnej sukcesów na torach wyścigowych. Jego wyjątkowość i legendarna renoma sprawiają, że jest to jeden z najbardziej ikonicznych modeli w dziejach BMW.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 230 000 – 275 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!