Cadillac świętuje sto lat jazdy bez korby
Dziś trudno byłoby sobie wyobrazić uruchamianie silników za pomocą korby, jednakże 100 lat temu była to jedna z najważniejszych, jak nie najważniejsza czynności zanim samochód ruszył po drodze.
Przełomowym rokiem dla automobilizmu i jak i marki Cadillac był rok 1912, kiedy to w modelu Cadillac Touring Edition zastosowano po raz pierwszy możliwość rozruchu elektrycznego. Nie trzeba dodawać iż było to olbrzymie wydarzenie, które poza aspektem samej łatwości obsługi pojazdu przyczyniło się do zmniejszenia liczby wypadków. Próba uruchomienia samochodu za pomocą korby często kończyła się wybiciem palcy, złamaniem ręki, a czasem nawet i śmiercią.
Fot. General Motors | Cadillac Two-Passenger Roadster
Historia elektrycznego rozruchu związana jest szczególnie z jedną osobą – Charlesem F. Ketteringiem.
Charles Franklin Kettering urodził się 29 sierpnia 1876 roku, zmarł 25 listopada 1958 roku. Był amerykańskim wynalazcą, inżynierem, przedsiębiorcą i posiadacz 186 patentów. Przez 27 lat pełnił funkcję szefa działu rozwoju GM. Wśród najważniejszych wynalazków na swoim koncie z dziedziny motoryzacji ma m.in. elektryczny rozrusznik oraz benzynę ołowiową. Co ciekawe elektryczny rozrusznik i zastosowany przy tym silnik elektryczny był pierwszym w historii General Motors.
“Postać korby” dobrze znana jest również naszym polskim kierowcom zwłaszcza okresu lat kiedy po polskich drogach królowały Warszawy czy Żuki. Jeśli zawiódł akumulator wystarczyło wyjąć korbę z pod siedzenia, zakasać rękawy, wziąć głęboki oddech i jeśli wszystko poszło dobrze cieszy się uruchomionym samochodem.
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!