Chevrolet kończy 100 lat
Chevrolet założony został w Detroit w listopadzie 1911 roku przez kierowcę wyścigowego i konstruktora Louisa Chevroleta oraz założyciela koncernu General Motors Williama C. „Billy’ego” Duranta, którzy stworzyli samochody szybko zdobywające sobie dobrą reputację ze względu na swoje osiągi, trwałość i wartość. Cechy te pozostają kluczowe dla Chevroleta, będącego czwartą z kolei największą marką motoryzacyjną na świecie.
Fot. General Motors | William Durant i Louis Chevrolet (po prawej)
R e k l a m a
Od samego początku do oferty przystępnych cenowo samochodów osobowych i półciężarowych Chevrolet wprowadzał rozwiązania technologiczne i elementy zazwyczaj zarezerwowane dla samochodów droższych. Pierwszy Chevrolet – Classic Six serii C – oferował elektryczny rozrusznik i reflektory przednie w czasach, w których stanowiły one rarytas nawet w samochodach luksusowych.
Fot. General Motors | Rok 1911, pierwszy w historii Chevrolet Classic Six przed siedzibą firmy w Detroit
W kolejnych dziesięcioleciach wprowadzano w modelach Chevroleta, równolegle do droższych pojazdów, takie innowacyjne rozwiązania jak szkło bezodpryskowe, wtrysk paliwa, nieblokujące się hamulce i elektroniczne układy stabilizacji toru jazdy. Przyjmując przełomowe rozwiązania technologiczne na bardzo wczesnym etapie Chevrolet jako jedna z najlepiej sprzedających się marek w branży zmienił sposób, w jaki stosowane były one w nowych pojazdach.
Chevrolet sprawił również, iż doskonałe osiągi stały się przystępne cenowo. Wczesne silniki cztero- i sześciocylindrowe znane były ze swej trwałości i mocy, jednak nowy etap doskonałych osiągów cenowo przystępnych rozpoczął się wraz z wprowadzeniem w 1955 roku silnika V8 small-block. W ciągu kolejnych 50 lat silnik ten napędzał miliony samochodów osobowych i półciężarowych, a jego spuścizna widoczna jest w nowej generacji silników V-8 small-block stosowanych obecnie w samochodach półciężarowych i SUVach, jak również w samochodach sportowych takich, jak Camaro i Corvette.
Charakterystyka pracy silnika V-8 small-block pozwoliła na to, aby Chevrolet stał się jedną z wiodących sił w prawie wszystkich formach sportów motorowych. Napędzane silnikiem Chevroleta samochody wyścigowe były bezpośrednimi rywalami w raczkującym dopiero świecie wyścigów długodystansowych i na ćwierć mili lat 50. ubiegłego wieku, stopniowo zdobywając nad nimi przewagę w kolejnych dziesięcioleciach. Chevrolet jest zdobywcą największej liczby nagród w wyścigach NASCAR i zwycięzcą większej liczby pucharów NHRA Pro Stock Manufacturers Cups niż jakakolwiek inna marka.
Dziedzictwo designu
Design zawsze stanowił jeden z najważniejszych elementów Chevroleta, a wiele jego modeli stało się ikonami amerykańskiej kultury. Unoszące się płetwy pochodzącego z 1957 roku Chevy Bel Air stanowiły odzwierciedlenie optymizmu charakterystycznego dla wieku odrzutowców, zaś elegancka Corvette Stingray z roku 1963 postrzegana jest przez wielu historyków motoryzacji za najlepiej zaprojektowany samochód w historii.
Design innych modeli Chevroleta miał wpływ na kulturę, a jego skutki widoczne były przez dziesięciolecia. Wprowadzony w 1967 roku model Camaro oferował młodym klientom doskonały design i przystępne cenowo doskonałe osiągi. Inspirowany dziedzictwem design modelu piątej generacji, wprowadzonego w 2010 roku, szybko stał się bestsellerem wśród głównej konkurencji.
W świecie samochodów półciężarowych innowacyjne rozwiązania Chevroleta w kategoriach designu prowadzą do zmian i tworzą nowe segmenty. Suburban, pierwszy na świecie SUV, zaprezentowany został w roku 1935 i pozostaje najdłużej funkcjonującą nazwą motoryzacyjną w historii tej branży. Leżąca u jego podstaw koncepcja zapewnienia większej przestrzeni pasażerskiej i bagażowej nie straciła nic na swej aktualności przez 76 lat.
W pochodzącej z 1955 roku edycji specjalnej o nazwie Chevrolet Cameo po raz pierwszy wprowadzono w mainstreamowym pickupie gładkie zderzaki tylne. Stylistyka nadała tej półciężarówce płynnych, ekskluzywnych kształtów zasadniczo różniących się od tradycyjnego designu typu „stepside”, typowego dla współczesnych jej samochodów półciężarowych. Cała branża uległa przeobrażeniom w ciągu zaledwie kilku lat. Gładkie boki części bagażowej, których stylistyka znana była pod nazwą „fleetside”, znaleźć można było w każdej półciężarówce dostępnej na rynku.
Wczesne lata
Urodzony w Szwajcarii Louis Chevrolet (1878-1941) był kierowcą wyścigowym, mechanikiem i pionierskim konstruktorem. William C. „Billy” Durant (1861-1947) był wizjonerem marketingu motoryzacyjnego. Durant założył koncern General Motors w roku 1908; w tym czasie rosła reputacja Chevroleta jako niezwykle odważnego kierowcy wyścigowego – w roku 1905 ustanowił on rekord prędkości na lądzie, rozwijając 111 mil na godzinę w specjalnym, otwartym samochodzie wyścigowym. Durant wynajął Chevroleta do udziału w najważniejszych wyścigach i jazdach promocyjnych.
W 1910 roku Durant zmuszony został do opuszczenia firmy, którą założył, nie odstraszyło go to jednak od rozkwitającej branży motoryzacyjnej. Nawiązał współpracę z innymi partnerami, w tym Chevroletem, i rozpoczął prace nad nowym samochodem. Durant wierzył, iż reputacja Chevroleta jako kierowcy wyścigowego pomoże w sprzedaży samochodu, dlatego też ochrzcił go jego imieniem. Spółka Chevrolet założona została w 1911 roku, a pierwszy jej samochód, Classic Six serii C był dużym, doskonale wytworzonym samochodem osobowym. Zastosowany w nim duży, sześciocylindrowy silnik 4.9L (299 cali sześciennych) pozwalał na uzyskanie 40 KM i rozwinięcie maksymalnej prędkości rzędu ok. 65 mil na godzinę. Sprzedawano go za cenę 2 150 USD – odpowiednik blisko 50 000 USD obecnie, jeśli uwzględnić inflację.
Pomimo wysokiej ceny Chevrolet ceniony był za styl, precyzję i komfort. Durant wytwarzał również mniejszy, bardziej przystępny cenowo samochód o nazwie Little. Sprzedaż obu modeli była wysoka, jednak Durant dostrzegł potencjał segmentu wersji podstawowych i skierował swą spółkę w tym właśnie kierunku. Chevrolety serii C oraz Little wytwarzano do 1913 roku. W 1914 roku podstawowa wersja platformy Little przekształcona została w Chevroleta Model L, a nieco później tego samego roku zaprezentowano Model H.
Odmiennie zorientowana linia modeli Chevroleta odniosła natychmiastowy sukces dzięki cenie odpowiadającej wartości i mocnemu, czterocylindrowemu silnikowi, który okazał się bardzo trwały. Pomimo początkowych sukcesów spółki, Durant i Chevrolet różnili się w postrzeganiu jej produktów. Rozbieżności między nimi doprowadziły to tego, iż w roku 1915 Durant wykupił udziały Chevroleta w spółce. Ostatecznie kupujący potwierdzili słuszność wizji Duranta, a sprzedaż Chevroletów nie przestawała rosnąć. Powodzenie pozwoliło Durantowi na zakup kontrolnego pakietu General Motors w roku 1916. Do 1917 roku Durant ponownie znalazł się u sterów GM, a Chevrolet został oddziałem firmy.
Durant odszedł z General Motors w 1920 roku. Założył kolejną firmę motoryzacyjną i został prominentnym inwestorem na Wall Street. Krach na giełdzie w 1929 roku okazał się fatalny dla obu przedsięwzięć. Do 1936 roku Durant zbankrutował. Zmarł w 1947 roku, pochowany został na cmentarzu Woodlawn Cemetery w nowojorskiej dzielnicy Bronx.
Podczas wielkiej depresji swą fortunę stracił również Louis Chevrolet. Powrócił więc do wyuczonego zawodu, pracując jako mechanik w fabryce Chevroleta w Detroit. Zmarł w roku 1941, a pochowany został w Indianapolis w pobliżu słynnego toru wyścigowego, na którym wyrobił sobie markę nieustraszonego kierowcy wyścigowego i innowatora.
Źródło: General Motors