Cisitalia 202 SC Coupé – włoski design i inżynieria lat powojennych
W 1947 roku Piero Dusio, założyciel marki Cisitalia, zlecił renomowanemu projektantowi Pinin Farinie stworzenie pierwszego sportowego samochodu swojej firmy. Efektem tego zamówienia był model Cisitalia 202, zaprezentowana m.in. na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1947 roku.
Auto zyskało miano przełomowego w historii powojennej motoryzacji, dzięki nowatorskiej stylistyce oraz aerodynamicznym liniom nadwozia. Pod maską znalazł się czterocylindrowy silnik o pojemności 1089 cm³ i mocy 70 KM. Między 1947 a 1952 rokiem powstało około 170 egzemplarzy w wersjach coupé i kabriolet, tworzonych przez takie firmy karosujące jak Vignale, Stabilimenti Farina, czy Pininfarina.
R e k l a m a
Jednym z zachowanych egzemplarzy jest Cisitalia 202 SC Coupé (jeden z 153 coupés z nadwoziem od Vignale), który pierwotnie trafił do Argentyny. W późniejszym okresie tj. w 1972 roku samochód trafił w ręce pasjonata wyścigów Enrique Escobara, który brał nim udział w imprezach sportowych w Buenos Aires. Następnie auto miało kolejnych nowych właścicieli, którzy eksponowali je na prestiżowych wystawach motoryzacyjnych w Argentynie.
Pod koniec lat 80. samochód prawdopodobnie powrócił do Włoch (brak dokumentacji z tego okresu). Dziś Cisitalia 202 SC Coupé prezentuje się w eleganckim burgundowym lakierze z ciemnoczerwoną skórzaną tapicerką. To unikatowy egzemplarz, stanowiący świadectwo doskonałego włoskiego designu i inżynierii wczesnych lat powojennych.
Szacowana cena samochodu na aukcji 400 000 – 500 000 euro, niestety podczas tegorocznych targów Rétromobile w Paryżu, samochód nie znalazł nowego właściciela.
Źródło: RM Sotheby’s, Zdjęcia: RM Sotheby’s, Enrique Escobara