Citroën 2CV 4×4 “Sahara” – jeden samochód i dwa silniki
Citroën 2CV 4×4 “Sahara” to jedna z najbardziej niezwykłych i innowacyjnych wersji kultowego francuskiego samochodu Citroën 2CV. Została zaprojektowana specjalnie do użytku w trudnych warunkach terenowych, zwłaszcza na pustyni, co odzwierciedla jej nazwa “Sahara”. Produkcja tego modelu rozpoczęła się na początku lat 60. XX wieku i charakteryzowała się szeregiem unikalnych rozwiązań technicznych.
Jedną z najbardziej charakterystycznych cech Sahary jest jej napęd 4×4, co było rzadkością w tamtych czasach, szczególnie w segmencie lekkich samochodów. Aby osiągnąć pełną funkcjonalność napędu na wszystkie koła, Citroën zastosował nietypowe rozwiązanie konstrukcyjne, umieszczając dwa silniki w pojeździe – jeden z przodu i jeden z tyłu. Każdy z silników napędzał jedną parę kół, co skutkowało bardzo dobrą trakcją w terenie. Silniki były stosunkowo małe, każdy o pojemności około 425 cm³, co było typowe dla pojazdów 2CV.
Pojazd wyposażono również w dwa oddzielne układy paliwowe i dwa układy zapłonowe, co pozwalało na niezależną pracę każdego z silników. Mogło to być niezwykle przydatne w sytuacjach awaryjnych, gdy jeden z silników odmawiał posłuszeństwa. Sahara miała manualną skrzynię biegów, z “osobną” dźwignią zmiany biegów dla każdego silnika (poniżej na zdjęciu widać, możliwość przełączania pomiędzy skrzyniami), co pozwalało na precyzyjne sterowanie mocą na każdej z osi.
Design zewnętrzny i wnętrze pojazdu zachowywały charakterystyczne dla Citroëna 2CV cechy, takie jak prosta i funkcjonalna konstrukcja oraz minimalistyczne podejście do komfortu i wyposażenia. Jednak dodatkowe elementy, takie jak wzmocniona konstrukcja podwozia i zwiększony prześwit, podkreślały terenowy charakter modelu Sahara.
Citroën 2CV 4×4 Sahara był produkowany w bardzo ograniczonej liczbie, co czyni go dziś bardzo poszukiwanym i cenionym przez kolekcjonerów i entuzjastów motoryzacji klasycznej. Jego unikalna konstrukcja i zdolności terenowe, a także wyjątkowa historia, sprawiają, że jest to jeden z najbardziej interesujących modeli w historii motoryzacji.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 100 000 – 120 000 euro.
Zdjęcia: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!