Citröen SM – połączenie francuskiej elegancji i włoskiej inżynierii
W 1970 roku na rynek motoryzacyjny wjechał oszałamiający Grand Tourer, który stał się prawdziwą sensacją – Citröen SM. Ten innowacyjny pojazd był efektem połączenia zaawansowanej technologii podwozia Citröena oraz wiedzy Maserati w zakresie silników. Wszystko to było możliwe dzięki nabyciu Maserati przez Citröena w 1968 roku, co miało na celu wykorzystanie technologii silnikowej włoskiego producenta w nowym modelu Gran Turismo coupe.
Maserati zareagowało na prośbę Citröena z niezwykłą szybkością, opracowując nowy 2,7-litrowy silnik V-6 w zaledwie pięć miesięcy. Prototypowy silnik był po prostu wersją V-8 z obciętymi dwoma cylindrami, jednak jednostka produkcyjna była zupełnie nową konstrukcją.
Podwozie SM było równie imponujące, wykorzystując hydropneumatyczne zawieszenie typu DS, które gwarantowało płynność jazdy i stałe utrzymanie pojazdu na odpowiednim poziomie. Samochód posiadał również hamulce tarczowe oraz samocentrujący układ kierowniczy.
Stylistyka SM została zaprojektowana przez Roberta Oprona i była prosto z filmu science fiction z lat 70. Długie, eleganckie nadwozie typu fastback, z dużą ilością szkła i pozbawionymi ozdób bokami, wyglądało jak statek kosmiczny. Charakterystyczne elementy, takie jak listwy nad tylnymi kołami, hydraulicznie regulowane i obrotowe reflektory pod zakrzywionymi, podgrzewanymi szybami oraz asymetryczny wlot powietrza na masce, dodawały samochodowi futurystycznego wyglądu.
Wnętrze SM było równie imponujące, z wyrafinowanym designem i detalami, które uzupełniały zapierający dech w piersiach wygląd zewnętrzny. Wszystko to sprawiło, że Citröen SM stał się jednym z najbardziej charakterystycznych Grand Tourerów lat siedemdziesiątych.
Citröen SM był światowym liderem w dziedzinie aerodynamiki samochodów osobowych. Jego wiodący w swojej klasie współczynnik oporu powietrza pozwalał na osiągnięcie prędkości 240 km/h, co czyniło go najszybszym samochodem z napędem na przednie koła tamtych czasów. Te zaawansowane technicznie i piękne funkcjonalnie samochody są dziś nadal bardzo poszukiwane przez miłośników motoryzacji.
Prezentowany SM jest jednym z około 600 samochodów dostarczonych z 3-litrowym silnikiem i 5-biegową manualną skrzynią biegów – co stanowi niewielki ułamek z ponad 12000 SM wyprodukowanych łącznie. Wykończony w efektownym odcieniu Brun Scarabée (Scarab Brown) z wnętrzem ze skóry w kolorze koniaku.
Citröen SM pozostaje ikoną motoryzacji, łączącą w sobie francuską elegancję z włoską inżynierią, tworząc jedno z najbardziej wyjątkowych aut w historii.
Źródło/Zdjęcia: Bonhams|Cars
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!