Citroën świętuje 55-lecie premiery modelu Mehari
55 lat temu, 16 maja 1968 r., gdy w najlepsze trwały protesty studenckie, na polu golfowym w Deauville Citroën zaprezentował swój nowy model – Mehari. Nietypowy pick-up o mocy od 28 do 32 KM, z karoserią z tworzywa ABS (akrylonitryl-butadien-styren), był zaprojektowany przez Rolanda de La Poype. Został zbudowany na płycie Dyane 6 i w chwili premiery zaprezentowano go pod nazwą Dyane 6 Mehari.
Oryginalny samochód cieszył się zaskakującym powodzeniem: przez prawie 20 lat, od 1968 do 1987 roku, wyprodukowano 144 953 egzemplarze (w tym 1 213 sztuk Mehari 4×4). Mehari był produkowany przede wszystkim w fabryce Citroëna w Forest, w Belgii, ale także w siedmiu innych zakładach we Francji, Hiszpanii i Portugalii.
Źródło: YouTube
NA KAŻDY TEREN I PRZEZ CAŁY ROK
Słowo „Mehari” oznacza odmianę dromadera z Afryki Północnej i Sahary. Zwierzę to jest znane ze zdolności radzenia sobie w trudnym terenie i z odporności, również na niedostatki wody. Mehari może na dużych odległościach przewozić zarówno towary, jak i ludzi. Nazwa ta idealnie pasuje do tego właśnie modelu Citroëna, cenionego ze względu na zdolność dostosowywania się do każdych warunków terenowych. Jest to pojazd o licznych możliwościach.
Z zewnątrz nie wydaje się przystosowany do jazdy o każdej porze roku, ponieważ wygląda raczej jak mały kabriolet na letnie wakacje. Jednak dzięki zadaszeniu zimowemu samochód staje się całkowicie hermetyczny i można go używać przez cały rok.
Fot. Citroen | Mehari
PRAKTYCZNY, MODUŁOWY I EKONOMICZNY
Mehari odznacza się dużą modułowością. Część podłogi można przekształcić w oparcie i uzyskać dwa dodatkowe siedzenia z tyłu i miejsce dla czterech osób. Ma też bogate zastosowanie, ponieważ może przewozić ładunki oraz rozsądną liczbę pasażerów.
Jego nadwozie składa się zaledwie z 11 łatwych do naprawy elementów i może być czyszczone strumieniem wody, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Dzięki temu jest nieskomplikowany w utrzymaniu i ekonomiczny dla użytkownika.
Nietypowa, modułowa i ekonomiczna koncepcja, zaprojektowana przy użyciu nowoczesnych jak na tamte czasy materiałów, oraz innowacyjne nadwozie sprawiły, że Mehari stał się dla całego pokolenia niezatartym wspomnieniem z dzieciństwa, a z czasem również prawdziwą ikoną motoryzacji.
TRZY KULTOWE WERSJE
Przez prawie 20 lat produkcji Mehari pojawiły się tylko trzy wersje tego modelu, w tym dwie w limitowanych edycjach. W 1983 r. wprowadzono na rynek dwie serie specjalne, przede wszystkim serię plażową o wakacyjnym wyglądzie i jaskrawożółtym kolorze, sprzedawaną w Hiszpanii i w Portugalii. Natomiast w kwietniu 1983 r. na rynku francuskim, włoskim i portugalskim pojawiła się wersja lazurowa (Mehari Azur) w zaledwie 700 egzemplarzach. W 1979 r. Citroën wprowadził wersję 4×4, która oferowała swobodę nie mającą sobie równej po dzień dzisiejszy.
Fot. Citroen | Mehari
BARDZO BOGATA KARIERA
Mehari cieszył się szczególnym powodzeniem z jednej strony wśród instytucji i organów administracji publicznej, takich jak policja, służby celne, lotniska, tory wyścigowe, a z drugiej wśród handlowców, rzemieślników i osób prywatnych.
Dzięki temu przez długi czas służył we francuskiej armii, która w latach 1972–1987 zamówiła w sumie 11 457 egzemplarzy.
Z kolei Mehari 4×4 niósł pomoc medyczną na drogach całego świata. Dziesięć takich pojazdów zapewniało pomoc medyczną na trasie rajdu Paryż – Dakar w 1980 r.
Mehari zabłysnął również w kinie, zwłaszcza w słynnym Żandarmie z Saint Tropez z Louisem de Funèsem.
Źródło: Citroen
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!