Cooper-Bristol T40 – początek ery tylnosilnikowych bolidów w Formule 1
Cooper-Bristol T40 odegrał kluczową rolę w karierze trzykrotnego mistrza świata Formuły 1, Jacka Brabhama. Był to nie tylko pierwszy bolid Formuły 1, którym Brabham się ścigał, ale także pierwszy samochód w tej klasie z silnikiem umieszczonym z tyłu. Model ten zrewolucjonizował Formułę 1, zapowiadając przyszłą dominację układów tylnosilnikowych.
T40 oparty był na podwoziu Cooper T39, z wydłużonym o 50 mm rozstawem osi, a napędzany sześciocylindrowym silnikiem Bristol o pojemności 2 litrów. Brabham, wraz ze swoim zespołem, stale rozwijał samochód, aby był konkurencyjny na torach Formuły 1.
Debiut w Grand Prix Wielkiej Brytanii
Debiut Cooper-Bristol T40 miał miejsce na Grand Prix Wielkiej Brytanii 1955 na torze Aintree. Niestety, wyniki nie odzwierciedlały ogromnego wysiłku włożonego w przygotowanie bolidu. Brabham zakwalifikował się na odległej, 25. pozycji, a w wyścigu zmagał się z problemami technicznymi – przegrzewający się silnik oraz uszkodzone sprzęgło zmusiły go do wycofania się z rywalizacji w jednej trzeciej dystansu. To był jedyny występ T40 w oficjalnym wyścigu Formuły 1, jednak samochód zapisał się na stałe w historii sportu jako prekursor ery tylnosilnikowych konstrukcji.
Sukcesy poza Formułą 1
Po debiucie w Formule 1, Brabham nadal startował w wyścigach T40 poza mistrzostwami świata. Jednym z najbardziej pamiętnych momentów był jego pojedynek z Stirlingiem Mossem podczas wyścigu na torze Snetterton, gdzie zajął czwarte miejsce. Cooper-Bristol zdobył także zwycięstwo w Grand Prix Australii 1955, choć wyścig ten nie zaliczał się do mistrzostw świata.
W 1956 roku Brabham sprzedał samochód, aby sfinansować powrót swojej rodziny do Europy. Dzięki temu krokowi mógł kontynuować karierę, która zakończyła się trzema tytułami mistrza świata. W kolejnych latach samochód przechodził przez ręce kilku właścicieli, a jeden z nich, Frank Cengia, przywrócił go do oryginalnej specyfikacji.
Samochód wielokrotnie brał udział w historycznych wydarzeniach wyścigowych, takich jak Monaco Historic Grand Prix i Goodwood Revival. Ostatnio przeszedł pełną renowację silnika oraz układu hamulcowego, pozostając w doskonałym stanie do startów w prestiżowych imprezach historycznych.
Cooper-Bristol T40 to nie tylko samochód wyścigowy, ale także symbol zmian technologicznych w Formule 1. Dzięki niemu rozpoczęła się era tylnosilnikowych bolidów, które zdominowały sport na kolejne dekady. T40 pozostaje jednym z najważniejszych samochodów w historii Formuły 1, zarówno na torze, jak i poza nim.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 350 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!