Cooper-Bristol T40 – początek ery tylnosilnikowych bolidów w Formule 1
Cooper-Bristol T40 odegrał kluczową rolę w karierze trzykrotnego mistrza świata Formuły 1, Jacka Brabhama. Był to nie tylko pierwszy bolid Formuły 1, którym Brabham się ścigał, ale także pierwszy samochód w tej klasie z silnikiem umieszczonym z tyłu. Model ten zrewolucjonizował Formułę 1, zapowiadając przyszłą dominację układów tylnosilnikowych.
T40 oparty był na podwoziu Cooper T39, z wydłużonym o 50 mm rozstawem osi, a napędzany sześciocylindrowym silnikiem Bristol o pojemności 2 litrów. Brabham, wraz ze swoim zespołem, stale rozwijał samochód, aby był konkurencyjny na torach Formuły 1.
R e k l a m a
Debiut w Grand Prix Wielkiej Brytanii
Debiut Cooper-Bristol T40 miał miejsce na Grand Prix Wielkiej Brytanii 1955 na torze Aintree. Niestety, wyniki nie odzwierciedlały ogromnego wysiłku włożonego w przygotowanie bolidu. Brabham zakwalifikował się na odległej, 25. pozycji, a w wyścigu zmagał się z problemami technicznymi – przegrzewający się silnik oraz uszkodzone sprzęgło zmusiły go do wycofania się z rywalizacji w jednej trzeciej dystansu. To był jedyny występ T40 w oficjalnym wyścigu Formuły 1, jednak samochód zapisał się na stałe w historii sportu jako prekursor ery tylnosilnikowych konstrukcji.
Sukcesy poza Formułą 1
Po debiucie w Formule 1, Brabham nadal startował w wyścigach T40 poza mistrzostwami świata. Jednym z najbardziej pamiętnych momentów był jego pojedynek z Stirlingiem Mossem podczas wyścigu na torze Snetterton, gdzie zajął czwarte miejsce. Cooper-Bristol zdobył także zwycięstwo w Grand Prix Australii 1955, choć wyścig ten nie zaliczał się do mistrzostw świata.
W 1956 roku Brabham sprzedał samochód, aby sfinansować powrót swojej rodziny do Europy. Dzięki temu krokowi mógł kontynuować karierę, która zakończyła się trzema tytułami mistrza świata. W kolejnych latach samochód przechodził przez ręce kilku właścicieli, a jeden z nich, Frank Cengia, przywrócił go do oryginalnej specyfikacji.
Samochód wielokrotnie brał udział w historycznych wydarzeniach wyścigowych, takich jak Monaco Historic Grand Prix i Goodwood Revival. Ostatnio przeszedł pełną renowację silnika oraz układu hamulcowego, pozostając w doskonałym stanie do startów w prestiżowych imprezach historycznych.
Cooper-Bristol T40 to nie tylko samochód wyścigowy, ale także symbol zmian technologicznych w Formule 1. Dzięki niemu rozpoczęła się era tylnosilnikowych bolidów, które zdominowały sport na kolejne dekady. T40 pozostaje jednym z najważniejszych samochodów w historii Formuły 1, zarówno na torze, jak i poza nim.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 350 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s