Daewoo Tico – koreański maluch
Daewoo Tico – produkowany w latach 1991-2001, jest południowokoreańskim samochodem osobowym klasy najmniejszej, który zyskał popularność dzięki swojej funkcjonalności, niewielkim wymiarom i przystępnej cenie. Charakteryzował się znaczną sztywnością nadwozia, a dla podniesienia bezpieczeństwa w drzwiach1 przednich zastosowano wzmocnienia. Podczas testów wysoko oceniono niezawodność układu hamulcowego, przy czym przednie koła wyposażone były w hamulce tarczowe, a tylne w bębnowe. Minimalny promień zawracania Tico wynosił 4,4 m, co podkreślało jego zwinność w miejskich warunkach.
Źródło: YouTube/Reklamy Samochodów
Pojemność bagażnika bazowa wynosiła 120 l, ale istniała możliwość jej zwiększenia do 450 l po złożeniu tylnego siedzenia, co dodatkowo podnosiło funkcjonalność pojazdu. Ładowność wynosiła 375 kg, a masa całkowita 1015 kg. Tico było dostępne na wielu rynkach światowych, w tym w krajach Ameryki Łacińskiej, gdzie znane było pod nazwą Daewoo Fino.
Rynkowy debiut Tico w Polsce nastąpił w czerwcu 1993, a prawdziwy boom na ten model rozpoczął się w 1996, kiedy to Daewoo-FSO zajął się jego dystrybucją i montażem w systemie SKD po przejęciu fabryki FSO na warszawskim Żeraniu. Do 2001 roku, kiedy to oficjalnie zakończono montaż Tico w Daewoo-FSO, powstało 126 369 egzemplarzy, a łącznie do klientów trafiły 151 303 Tico, co uczyniło ten model najlepiej sprzedającym się samochodem marki Daewoo w Polsce.
W 1998 roku wprowadzono model po liftingu (SX-DLX), który w wersji podstawowej posiadał szereg udogodnień, takich jak lakierowane zderzaki, przyciemniane szyby, elektrycznie opuszczane szyby przednie czy centralny zamek. Produkcję Tico zakończono w marcu 2001 roku, a jego następcą rynkowym został Daewoo Matiz, który odziedziczył po Tico silnik i wiele innych elementów konstrukcji.
Tico było wyposażone w trzycylindrowy silnik o pojemności 0,8 l (796 cm³), SOHC, który osiągał moc maksymalną 41 KM przy 5500 obr./min i maksymalny moment obrotowy 60 N·m przy 2500 obr./min. Spalanie w cyklu mieszanym wynosiło 6,2 l na 100 km, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 17 sekund, a maksymalna prędkość wynosiła 143 km/h.
- Miałem taki samochód 2 lata, kupiłem go w 2000 roku w salonie Daewoo, przy ul. Towarowej 33 w Warszawie, drzwi były tak cienkie, że czasem zastanawiałem się, jak takie auto przeszło testy bezpieczeństwa (przypis autora). ↩︎
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!