De Tomaso Pantera 90 Si – włoski drapieżnik wśród supersamochodów
De Tomaso Pantera to jedna z ikon włoskiej motoryzacji, która zadebiutowała w 1970 roku. Zaprojektowany przez włoską firmę Ghia pod kierownictwem amerykańskiego designera Toma Tjaardy, model szybko zdobył popularność, zwłaszcza w Ameryce Północnej, gdzie sprzedano ponad 5 tysięcy egzemplarzy. Jednak wśród różnych wersji Pantery jedna wyróżnia się wyjątkową rzadkością – Pantera 90 Si.
Aby unowocześnić Panterę na lata 90., De Tomaso zwróciło się do legendy designu, Marcello Gandiniego, twórcy takich klasyków jak Lamborghini Miura, Countach czy Diablo. Efektem tej współpracy była Pantera 90 Si, która otrzymała nowoczesne linie nadwozia, odchudzone i usztywnione podwozie oraz zmodyfikowane zawieszenie. Pod maską znalazł się 5-litrowy silnik V8 o mocy 305 KM, pochodzący z Forda Mustanga. Elektroniczny wtrysk paliwa, zmodyfikowane głowice cylindrów i sportowy układ dolotowy, to tylko niektóre modyfikacje, które zapewniały imponujące osiągi, a prędkość maksymalna przekraczała 240 km/h. Auto wyposażono także w hamulce Brembo, te same, które stosowano w Ferrari F40.
R e k l a m a
Niestety, światowa recesja na początku lat 90. ograniczyła produkcję do zaledwie 41 egzemplarzy, z których tylko 38 trafiło do prywatnych właścicieli. Żaden z nich nie został sprzedany jako nowy w Ameryce Północnej. Jeden z tych unikalnych egzemplarzy, prezentowany na zdjęciach, trafił pierwotnie do Niemiec, a później przez Belgię dotarł do Stanów Zjednoczonych. Auto zachowało się w niemal idealnym stanie, a jego przebieg to niecałe 19 tyś. km.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 150 000 – 200 000 dolarów. Warto też dodać, że prezentowana De Tomaso Pantera 90 Si, jest jednym z nielicznych egzemplarzy, które kiedykolwiek trafiły na aukcję publiczną.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji