DKW F1 – pierwszy z przednim napędem
Historia modelu DKW F1 sięga lat 30. ubiegłego wieku, kiedy to po raz pierwszy został on zaprezentowany na Międzynarodowej Wystawie Samochodów w Berlinie (Berlin IAA Motor Show) w 1931 r.
Jednakże zanim pojawił się na wystawie 80 lat temu, wzbudzając duże zainteresowanie wśród zwiedzających (był to pierwszy, niemiecki masowo produkowany samochód z przednim napędem), spróbujmy przybliżyć jego historię jak to się wszystko zaczęło.
R e k l a m a
Fot. Audi | Prezentacja DKW F1 na Berlin IAA Motor Show w 1931 r.
W 1928 r. Jörgen Skafte Rasmussen kupuje większościowy pakiet udziałów w Audi Werke AG w Zwickau (Niemcy). Niestety światowy kryzys gospodarczego pod koniec lat 20. oraz silna konkurencja z Ameryki pokrzyżowały plany montażu własnych 8-cylindrowych silników w większych modelach Audi, a sama firma znalazła się w trudnej sytuacji finansowej. Aby zaradzić problemom finansowym, potrzebny był produkt o większej atrakcyjności rynkowej, który mógłby zapewnić przetrwanie firmy na rynku.
W październiku 1930 r. Rasmussen zdecydował się na rozpoczęcie projektu związanego z nowy samochodem. Wiedząc, że aby odnieść sukces i nie wypaść z rynku nowy projekt musi być zrealizowany w jak najkrótszym czasie. I tak się stało, samochód powstał w 6 tygodni, a pierwsze badania techniczne odbyły się pod koniec 1930 r.
Nowe auto zostało oparte na chłodzonym wodą dwucylindrowy silniku DKW, miało napęd na przednie koła i lekką konstrukcję karoserii. Sprzedawane było w różnych wersjach, stając szybko hitem na rynku motoryzacyjnym. Do końca produkcji w 1942 r. z linii montażowej zjechało 270 tys. samochodów.
Źródło: Audi