Do kupienia Ford Capri, którym jeździł m.in. Niki Lauda
Ford Capri to jedno z tych aut, które zapisało się na kartach historii motorsportu. Zbudowany z myślą o inauguracyjnym Avon Tour of Britain w 1973 roku, model ten łączył wytrzymałość pojazdu rajdowego z osiągami torowej maszyny. Za jego kierownicą zasiadali znani kierowcy, a jego historia obejmuje starty w wyścigach długodystansowych oraz prestiżowych mistrzostwach samochodów turystycznych.
Fot. Jeff Bloxham
R e k l a m a
Ford zdecydował się wystawić trzy Capri 3.0 GXL w Tour of Britain, a ich silniki powierzono renomowanemu warsztatowi Neil Brown Engineering. W ramach homologacji Grupą 1 jednostka napędowa nie mogła być modyfikowana, lecz zastosowanie precyzyjnego „blueprintingu” pozwoliło osiągnąć moc 165 KM – o 37 KM więcej niż standardowa wersja. Po debiutanckim występie w Wielkiej Brytanii Capri trafiło na 24-godzinny wyścig w Spa-Francorchamps, gdzie ukończyło rywalizację na 13. miejscu mimo problemów z ogumieniem. W jedynym z wyścigów na torze Österreichring, prowadził go przyszły mistrz świata Formuły 1 – Niki Lauda.
Sezon 1974 był przełomowy – Capri stało się narzędziem w rękach Toma Walkinshawa, który zdobył 1. miejsce w klasie C British Saloon Car Championship. W tym samym roku za jego kierownicą zasiadł legendarny motocyklista Barry Sheene, co dodatkowo zwiększyło renomę modelu. W kolejnych latach pojazd brał udział w prestiżowych zawodach, takich jak RAC Tourist Trophy, a w 1976 roku pojawił się na starcie wyścigów w Silverstone i Brands Hatch.
Fot. Motorsportarchive.at
Po zakończeniu aktywnej kariery wyścigowej Capri trafiło do prywatnej kolekcji, gdzie przez 36 lat pozostawało w stanie nienaruszonym. Dopiero w 2018 roku rozpoczęto jego pełną renowację, obejmującą gruntowną odbudowę karoserii i silnika. Ostateczny koszt przywrócenia pojazdu do pierwotnego stanu przekroczył 100 tysięcy funtów. Powrót na tor nastąpił w 2021 roku, a Capri z numerem rejestracyjnym XWC 713L udowodniło swoją konkurencyjność, triumfując w swojej klasie podczas wyścigu „Estoril 250 km”.
Obecnie XWC 713L to jedno z najbardziej ikonicznych aut w historii Forda – jedyny pojazd, który prowadziły tak znamienite postaci jak Barry Sheene, Tom Walkinshaw, czy Niki Lauda. Jego historia to nie tylko świadectwo inżynieryjnej doskonałości, ale i niezwykłego dziedzictwa motorsportu.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 80 000 – 120 000 funtów.
Źródło/Zdjęcia: Bonhams|Cars | link do aukcji