Ferrari Dino 206 S – ikona wyścigów lat 60.
W lutym 1966 roku, Ferrari wypuściło na świat model sportowo-wyścigowy, który miał zmienić oblicze wyścigów Grupy 4 FIA. Ferrari Dino 206 S, bo o nim mowa, zaprojektowany został z myślą o dominacji nad konkurencją, głównie nad zespołami korzystającymi z modeli Porsche. Samochód ten zawdzięcza swoje istnienie geniuszowi syna Enzo Ferrari, Dino Ferrari, który zaprojektował silnik V-6 o kącie 65-stopni.
Projekt silnika
Oryginalny silnik Dino V-6 był wspólnym dziełem Dino Ferrari i Vittorio Jano, słynnego projektanta Alfa Romeo, który pełnił rolę konsultanta w Ferrari. Silnik początkowo użyty w Formule 2, później znalazł zastosowanie w Formule 1, przyczyniając się do sukcesów Mike’a Hawthorna w 1958 roku. Mimo zmian w latach 60., gdzie Ferrari zwróciło się w stronę silników V-6 o kącie 120 stopni, silnik Dino z kątem 65 stopni ciągle ewoluował, znajdując zastosowanie w różnych prototypach sportowych.
Dino 206 S – dzieło sztuki inżynieryjnej
Dino 206 S prezentowany w 1966 roku, był mniejszym odpowiednikiem cenionego 330 P3. Jego nadwozie zaprojektowane przez Piero Drogo z Carrozzeria Sports Cars w Modenie, wyróżniało się połączeniem stopów i włókna szklanego, nadającemu samochodowi wyjątkowy, aerodynamiczny kształt. W tym samym roku, 206 S udowodnił swoją wartość na torach wyścigowych, zdobywając miejsca na podium w prestiżowych zawodach.
Ograniczona produkcja i unikalność
Mimo planów produkcji 50 egzemplarzy, zaledwie 18 zostało zmontowanych z powodu problemów produkcyjnych, co czyni Dino 206 S rzadkością na rynku kolekcjonerskim. Egzemplarz o numerze nadwozia 032, ostatni zbudowany przez Piero Drogo jest szczególnie cenny, będąc jednym z zaledwie 13 stworzonych przez tego projektanta.
Techniczne aspekty Dino 206 S
W procesie ewolucji modelu, Dino 206 S wykorzystywał różne konfiguracje silnika, osiągając ostatecznie moc ponad 270 KM w wersji typu 233. Nadwozie 032, wyposażone w ten silnik oraz wtrysk paliwa Lucas, reprezentuje szczyt możliwości technicznych tego modelu.
Historia nadwozia 032
Samochód pierwotnie sprzedany Corrado Ferlaino, znanemu włoskiemu inżynierowi i deweloperowi, ma bogatą historię uczestnictwa w wyścigach i zmiany właścicieli, w tym znanych kolekcjonerów jak Pierre Bardinon czy Jacques Setton. Przeszedł również pełną renowację w fabryce Ferrari, uzyskując certyfikację Red Book.
Nadwozie 032 będące obecnie na sprzedaż, stanowi wyjątkową okazję dla kolekcjonerów. Jego oryginalność, połączona z wyjątkową historią i renowacją w fabryce Ferrari, stawia go wśród najbardziej pożądanych egzemplarzy Ferrari Dino 206 S. Bez wątpienia, jest to jeden z najbardziej imponujących sportowych samochodów wyścigowych lat 60. Na dzień przygotowania artykułu nie jest znana cena samochodu, ale z pewnością nie będzie ona mała, patrząc przez pryzmat marki Ferrari i unikalności tego egzemplarza.
Źródło/Foto: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!