Fiat 130 Familiare – unikatowe kombi dla Giovanniego Agnelli
Fiat 130, zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie w 1969 roku, stanowił nowoczesną reinterpretację luksusowej limuzyny klasy wyższej, mając na celu zastąpienie modelu 2300. Jego pierwotne wersje – sedan oraz coupé – były zgodne z głównym nurtem projektowym Fiata, jednak nie spełniały oczekiwań rodziny Agnelli, dla której kluczowe były zarówno prestiż, jak i praktyczność. W odpowiedzi na te wymagania powstał unikatowy Fiat 130 Familiare – ekskluzywna wersja kombi, łącząca nowatorską inżynierię z wyrafinowaną estetyką.
Za projekt nadwozia odpowiadało studio Fiat Centro Stile, natomiast jego realizację powierzono renomowanemu włoskiemu atelier nadwoziowemu Officina Introzzi. Pod względem konstrukcyjnym Fiat 130 Familiare zachował cechy swojego pierwowzoru – 2,8-litrowy silnik V6 (jednakże patrząc na tylny emblemat 3200, który sugeruje, że samochód jest wyposażony w silnik 3,2 l, a nie jak podaje RM Sotheby’s w swoim opisie 2,8 l), zespolony z trzybiegową automatyczną skrzynią biegów. Kluczową zaletą pojazdu było w pełni niezależne zawieszenie wszystkich kół, zapewniające komfort jazdy oraz wyjątkową stabilność, co wyróżniało go na tle ówczesnych konstrukcji klasy premium.
R e k l a m a
Wyprodukowano jedynie trzy egzemplarze tego unikatowego modelu. Pierwszy trafił do Giovanniego Agnelli, drugi do jego brata Umberto, a trzeci do bliskiego przyjaciela rodziny, Guido Nicoli. Najbardziej charakterystyczna była wersja Giovanniego Agnelli – wyróżniała się srebrnym lakierem, drewnopodobnymi panelami bocznymi oraz dedykowanym bagażnikiem dachowym z wiklinowym koszem, przeznaczonym do przewozu sprzętu narciarskiego. Co więcej, jako jedyny egzemplarz został wyposażony w asymetryczne trzecie światło stopu, które miało ułatwić śledzenie pojazdu przez ochronę G. Agnelli.
Fiat 130 Familiare służył Agnelliemu głównie podczas zimowych pobytów w St. Moritz, gdzie stał się ikoną stylu i przedmiotem zainteresowania mediów. Dzięki starannej konserwacji samochód zachował swój oryginalny charakter i nadal uczestniczy w prestiżowych wydarzeniach motoryzacyjnych.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 170 000 – 300 000 euro.
ps. Maksymalnie do kilkunastu sztuk Fiatów 130 w wersji sedan, zostało zmontowanych w zakresie montażu końcowego w Polsce w FSO jako Fiat 130p, które zostały przeznaczone dla rządu i instytucji państwowych.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s | link do aukcji