Fiat 8V Zagato znany również jako „Otto Vu”
Fiat 8V, znany również jako „Otto Vu”, to jedna z najbardziej wyjątkowych konstrukcji włoskiej motoryzacji lat 50. XX wieku. Model ten, wyposażony w silnik V8, lekkie podwozie od firmy Siata oraz elegancką karoserię od włoskich projektantów, stał się ikoną sportowych samochodów powojennej Europy. Wśród 114 wyprodukowanych egzemplarzy tylko nieliczne otrzymały nadwozia od takich firm jak Ghia, Vignale czy Zagato. To właśnie ten ostatni stworzył ultralekką wersję berlinetty, która odniosła liczne sukcesy w wyścigach.
Prezentowane auto, to jedno z najcenniejszych i najbardziej pożądanych egzemplarzy, wyróżnia się nie tylko wyścigową przeszłością, ale i wyjątkową konfiguracją. Początkowo samochód był wyposażony w nadwozie pierwszej serii projektu Fabio Rapi i został dostarczony w 1953 roku do Turynu. Pierwszym właścicielem był Giuseppe Malinverni, a po jego śmierci trafił do hiszpańskiego kierowcy Estebana Sala Solera, który zlecił przebudowę auta w słynnej pracowni Zagato.
R e k l a m a
Nowe nadwozie charakteryzowało się nisko poprowadzoną maską, dużym wlotem powietrza, poszerzonymi otworami wentylacyjnymi i charakterystycznym dachem double-bubble. To jedno z zaledwie sześciu aut Zagato z takim rozwiązaniem. Aby poprawić osiągi, Soler ponownie zwrócił się do działu sportowego Fiata, który zmodyfikował silnik do specyfikacji Tipo 104.004, w tym m.in. w tym zamontowano podwójne czterogardzielowe gaźniki Webera. Ciekawostką jest zainstalowany wysokościomierz, prawdopodobnie z myślą o jeździe w górach, celem pomocy w optymalnej regulacji gaźników na dużych wysokościach.
W 1957 roku Soler wziął udział w VIII Rallye Sestrières, pokonując 1800-kilometrową trasę przez Alpy Włoskie. Fiat 8V zajął 3. miejsce w swojej klasie i 19. pozycję w klasyfikacji generalnej. Rok później model triumfował w Rallye Automovilista Iberico, umacniając swoją legendę.
Po zakończeniu kariery wyścigowej auto trafiło do Stanów Zjednoczonych, gdzie przez lata przechodziło przez ręce renomowanych kolekcjonerów. W 2007 roku pojazd odkryli holenderscy specjaliści z pracowni Strada e Corsa, którzy podjęli się kompleksowej renowacji, przywracając mu pierwotny blask. W 2009 roku model triumfował w swojej klasie na prestiżowym Concorso d’Eleganza Villa d’Este, a następnie zdobył wyróżnienia na innych konkursach elegancji, w tym Pebble Beach i Chantilly.
Ten wyjątkowy egzemplarz jest jednym z najbardziej cenionych przykładów Fiata 8V Zagato. Jego unikalna historia, oryginalna konfiguracja i doskonała renowacja czynią go prawdziwą perełką dla kolekcjonerów i miłośników klasycznych samochodów sportowych.
Samochód został sprzedany na aukcji w 2023 roku za 2 900 000 dolarów.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s