Ford Escort RS1600 – kultowy klasyk rajdowy lat 70.
Ford Escort RS1600 produkowany w latach 1970-1974, to legenda motoryzacji, która wywodzi się z wcześniejszego modelu Escort Twin Cam. Wyposażony w opracowany przez firmę Cosworth 16-zaworowy silnik DOHC, RS1600 stał się nie tylko wyścigową maszyną, ale także symbolem innowacyjności i doskonałych osiągów. Początkowo montowany w fabryce w Halewood, a następnie w specjalnej linii montażowej zespołu Ford Advanced Vehicle Operations (AVO) w Aveley, RS1600 od razu przyciągnął uwagę entuzjastów motoryzacji.
RS1600 napędzany był jednostką o mocy 115 KM i momencie obrotowym 112 lb/ft, co przy jego niewielkiej wadze około 870 kg przekładało się na imponujące osiągi. Samochód osiągał maksymalną prędkość około 190 km/h na godzinę, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało mu zaledwie 8,3 sekundy. Jak na swoje czasy, były to imponujące parametry, które z miejsca uczyniły RS1600 faworytem kierowców rajdowych i miłośników szybkiej jazdy.
R e k l a m a
Escort RS1600 powstał z myślą o homologacji Grupy 2 – serii wyścigowej, która wymagała, aby dany model był dostępny na rynku w liczbie co najmniej 1000 egzemplarzy. Ford spełnił te wymogi, wprowadzając RS1600 do sprzedaży, co umożliwiło mu starty w rajdach. Dzięki temu RS1600 stał się jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów rajdowych swoich czasów, rywalizując z sukcesami na trasach i torach całego świata.
Produkcja RS1600 zakończyła się w 1974 roku, a w sumie powstało tylko 1138 egzemplarzy. Dziś model ten jest jednym z najbardziej pożądanych klasyków motoryzacji, cenionym zarówno za swoje osiągi, jak i unikalność. Ford Escort RS1600 to prawdziwa ikona lat siedemdziesiątych, która łączy w sobie historię, pasję i sportowy duch.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 50 000 – 60 000 funtów.
Źródło/Zdjęcia: Bonhams|Cars