Ford RS200 – ikona Grupy B
W latach 80. XX wieku świat sportów motorowych był świadkiem niezwykłej ery Grupy B, gdzie takie marki jak Audi, Lancia i Peugeot rywalizowały na niesamowitych warunkach. Ta motoryzacyjna bitwa projektantów samochodów, przypominająca wyścig zbrojeń, doprowadziła do tworzenia coraz bardziej zaawansowanych technologicznie maszyn, począwszy od 1982 roku, aż do nagłego zakończenia w 1986 roku. Producenci opracowali potężne silniki i napęd na cztery koła, aby maksymalnie wykorzystać przyczepność, podczas gdy kierowcy ścigali się z zawrotną prędkością przez tłumy kibiców.
Ford, chociaż startował wcześniej z modelem Escorta, postanowił naśladować sukcesy rywali w Grupie B poprzez odnowienie swojego zespołu fabrycznego. Próby zbudowania zespołu wokół trzeciej generacji Escorta, wprowadzonego na rynek w 1980 roku, zakończyły się niepowodzeniem. W 1986 roku Ford zaprezentował RS200, zaprojektowany jako konkurent dla takich ikon jak Audi Quattro Sport, Lancia Delta S4 i Peugeot 205 T16.
RS200 był napędzany centralnie umieszczonym, turbodoładowanym silnikiem o pojemności 1,8 litra. Konstrukcja podwozia była dziełem znanego projektanta Formuły 1 i Grupy C, Tony’ego Southgate’a, oraz inżyniera wyścigowego Johna Wheelera. Nadwozie z tworzywa sztucznego i włókna szklanego, zaprojektowane przez Ghię i wykonane przez Tickford, minimalizowało masę pojazdu, podczas gdy zawieszenie z podwójnymi wahaczami zapewniało doskonałą równowagę i prowadzenie.
Chociaż RS200 miał duży potencjał, spóźnienie Forda na imprezę Grupy B okazało się kosztowne. W 1986 roku klasa została zlikwidowana z powodu rosnących obaw o bezpieczeństwo kierowców i widzów po serii tragicznych wypadków. Ford zainwestował około 10 milionów funtów w projekt RS200 i planował odzyskać część kosztów poprzez sprzedaż wersji drogowej. Zgodnie z zasadami homologacji FIA, Ford musiał wyprodukować co najmniej 200 sztuk, ale ostatecznie powstało tylko 147 egzemplarzy, z czego 57 miało kierownicę po prawej stronie.
Wyjątkowy Egzemplarz RS200
Jeden z tych rzadkich modeli z 1986 roku, wykończony na biało i wyposażony w charakterystyczne reflektory Hella Rallye 1000, jest teraz dostępny na rynku. Standardowy drogowy RS200, z silnikiem opracowanym przez Cosworth, generował około 250 KM, ale ten egzemplarz, po modernizacji, osiągał 350 KM. Samochód posiada wiele charakterystycznych cech, takich jak regulowane doładowanie z kokpitu, rajdowe siedzenia z pięciopunktowymi pasami bezpieczeństwa oraz aluminiowe felgi Monobloc Speedline.
Po wczesnym zakupie, samochód trafił do muzeum, co tłumaczy jego niski przebieg wynoszący zaledwie 2218 mil. Wystawiony na sprzedaż wraz z raportem inspekcji przeprowadzonym przez Geoffa Page Racing, ten RS200 jest jednym z najlepiej zachowanych egzemplarzy.
Prezentowany egzemplarz jest wyjątkową okazją dla każdego entuzjasty samochodów o wysokich osiągach, wyścigów Grupy B, lub po prostu dla tych, którzy poszukują fascynującego samochodu drogowego. Cena samochodu nie została podana przez dom aukcyjny RM Sotheby’s. Auto wystawione jest jako sprzedaż prywatna. Ale podejrzewamy, że wartość tego wyścigowego cacka, będzie bardzo wysoka dla przeciętnego śmiertelnika, który interesuje się sportami motorowymi.
Źródło/Foto: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!