Ford Transit kończy 60 lat – poznaj nietypowe i kultowe warianty
W tym roku mija 60 lat od debiutu Forda Transita. Przez ten czas na rynku pojawiło się wiele jego konfiguracji i niezliczonych wersji. Oto najciekawsze, najbardziej nietypowe i kultowe warianty tego modelu, które na stałe wpisały się w historię motoryzacji.
Ford Transit drugiej generacji zadebiutował na rynku w 1986 roku wyróżniając się całkowicie nowym nadwoziem. Aerodynamiczny dostawczak nawiązywał do takich modeli, jak Sierra czy Granada. W oparciu o ten rocznik powstał bardzo rzadki i niezwykły Ford Transit Flareside. Samochód posiadał charakterystyczną przestrzeń ładunkową z wyraźnie zarysowanymi nadkolami – w stylu starszych pickupów Forda. Pierwotnie wersja ta oferowana była do użytku komercyjnego, dlatego dwuwarstwowa skrzynia ładunkowa zyskała wyjątkowo dużą pojemność, antypoślizgową podłogę oraz boczny stopień i uchwyt pomagający wejść „na pakę”. Obecnie samochód bardzo rzadko pojawia się na rynku wtórnym.
R e k l a m a
Miliony sprzedanych egzemplarzy i status ikony wśród samochodów dostawczych. Ford Transit to nie tylko auto – to historia motoryzacji, synonim niezawodności i wierny towarzysz przedsiębiorców, kurierów i pasjonatów van life’u. Od premiery w 1965 roku nieustannie wyznacza trendy i udowadnia, że dostawczak może być czymś więcej niż białym samochodem firmowym i narzędziem pracy. W 2025 roku świętujemy jego 60. urodziny. To idealny moment, by spojrzeć wstecz na jego ewolucję i odkryć, co uczyniło go prawdziwą legendą. Zapraszamy wszystkich do obchodzenia razem z nami „Roku Forda Transita”. W tym roku przygotowaliśmy specjalną serię materiałów poświęconych tej motoryzacyjnej legendzie. Śledź nasze publikacje i dołącz do świętowania! Obserwuj Ford Polska, aby nie przegapić żadnej z wyjątkowych historii #Transit60Lat
– powiedział Mariusz Jasiński, Dyrektor Komunikacji i Public Relations w Ford Polska.
Niezwykle ciekawym konceptem, jaki pojawił się w oparciu o drugą generację Transita, jest Ford Transit z przyczepą i Fordem RS200. Sam koncept został bardzo pomysłowo zaprojektowany – z dostawczego vana stał się swego rodzaju pickupem z podwójną kabiną. Jego przestrzeń ładunkowa została uzbrojona w ciekawe orurowanie, które skrywało miejsce na zapasowy komplet kół dla jadącego na przyczepie wyczynowego Forda. Całość uzupełnia stylowa przyczepa o kształcie nawiązującym do linii Transita.
W 2010 roku pojawiła się na rynku limitowana edycja Forda Transita SportVan, która bazowała na modelu z krótkim rozstawem osi i była wyposażona w 140-konny silnik wysokoprężny. Dostawczak zyskał 18-calowe aluminiowe felgi w kolorze grafitowym, podwójny wydech i charakterystyczne malowanie. Z przodu można było zauważyć fabrycznie zamontowany spojler, który współgrał z nakładkami na progi. W sumie wyprodukowano zaledwie 100 egzemplarzy tej wersji.
Ford Transit Guy Martin Proper Edition to ograniczona do 500 sztuk specjalna edycja dużego samochodu dostawczego od Forda. Za zmiany w samochodzie odpowiadał Guy Martin – 17-krotny zwycięzca wyścigów motocyklowych Isle of Man TT. Pakiet Proper Edition produkowany był przez twórców wersji Transita w odmianie MS-RT. Konwersja samochodu polegała na lekkim zmianie wyglądu zewnętrznego. Modyfikacje objęły nowe opony terenowe czy felgi aluminiowe malowane proszkowo, a osłona chłodnicy zyskała światła wspomagające. Wnętrze zostało uzbrojone w pomarańczowe przeszycia sztucznej skóry.
Ford Transit XXL to niestandardowa i wyprodukowana przez Forda tylko w jednym egzemplarzu wersja Transita Mk7. Samochód powstał w angielskim ośrodku projektowym, gdzie został przystosowany do przewozu siedmiu pasażerów, z których każdy miał do dyspozycji własny podgrzewany i obrotowy fotel kapitański. Dodatkowo każde miejsce wyposażone zostało w indywidualny ekran do oglądania filmów na DVD i grania w gry komputerowe.
Źródło/Zdjęcia: Ford – informacja prasowa