FSO Ogar – polski prototyp, który mógł zmienić historię motoryzacji
W 1977 roku, na polskim rynku motoryzacyjnym pojawia się niezwykle intrygujący prototyp – Ogar. Ten unikalny egzemplarz, zbudowany na fundamentach Polskiego Fiata 125p, był świadectwem innowacyjności polskich inżynierów i projektantów. Konstrukcja pojazdu wykorzystywała płytę podłogową oraz elementy układu napędowego, jezdnego i hamulcowego sprawdzonego modelu Fiata, jednak to co wyróżniało Ogara, to jego zdecydowanie nowoczesne podejście do stylizacji nadwozia.
Twórcą linii nadwozia był Cezary Nawrot, który zdecydował się na dynamiczne i nowoczesne rozwiązania, w tym na chowane elektrycznie reflektory, nadające pojazdowi sportowy charakter. Materiałem, z którego wykonano karoserię, był laminat, czyli połączenie żywicy epoksydowej z włóknem szklanym, co było w tamtych czasach rozwiązaniem awangardowym. Sportową duszę Ogara podkreślały również obręcze kół z lekkich stopów metali, dodając pojazdowi elegancji.
R e k l a m a
Ogar projektowany był z myślą o amerykańskim rynku, stąd spełniał wszystkie wymogi Ministerstwa Transportu Stanów Zjednoczonych, co objawiało się m.in. w dużych, wystających zderzakach oraz lampach obrysowych umieszczonych na przednich i tylnych błotnikach. Dostęp do nowoczesnego wnętrza umożliwiały troje drzwi, a komfort podróży zapewniały miękkie, komfortowe fotele, które jednak nieco odbiegały od sportowego charakteru samochodu.
Mimo że prototyp Ogara przejechał ponad 70 tys. km i zdobył pozytywne opinie, nie został wprowadzony do produkcji. Decyzja ta była podyktowana przede wszystkim zaawansowanymi pracami nad bardziej funkcjonalnym Polonezem oraz brakiem mocnych argumentów za uruchomieniem produkcji samochodu sportowego w Polsce.
Ogar pozostaje więc fascynującym rozdziałem w historii polskiej motoryzacji, który z jednej strony pokazuje, do czego zdolni byli polscy projektanci i inżynierowie, a z drugiej – przypomina o ograniczeniach i wyzwaniach, z jakimi musieli się mierzyć w tamtych czasach.