Gabriel Voisin – wizjoner lotnictwa i motoryzacji
Gabriel Voisin był pionierem francuskiego lotnictwa, który do końca swojego życia twierdził, że udało mu się skonstruować samolot przed braćmi Wright. Po wyprodukowaniu samolotów na potrzeby Wielkiej Wojny, w czasie pokoju, gdy zapotrzebowanie na samoloty spadło, zwrócił swoją uwagę na przemysł motoryzacyjny. Samochody marki Voisin napędzane były silnikami o tłokach tulejowych, opatentowanymi przez Knighta, które były znane z płynnej i cichej pracy. Projekty tych aut były idiosynkratyczne, często odzwierciedlające gusta ich twórcy: kubistyczne i egzotyczne, z wnętrzami o dzikich wzorach oraz licznymi widocznymi elementami mechanicznymi. Gabriel Voisin wierzył, że dobra inżynieria jest piękna i nigdy nie powinna być ukrywana.
Samochód Voisin, który jest przedmiotem tego artykułu, został zbudowany na bazie popularnego modelu C11, wyposażonego w sześciocylindrowy silnik o mocy 65 KM. Uważa się, że był on wcześniej częścią kolekcji zmarłego Waltera Grella z Rheinfelden w Szwajcarii, którego zbiór wyjątkowych samochodów obejmował również takie rarytasy jak dwunastocylindrowy Cooper-Maserati, OSCA z nadwoziem Vignale oraz samochód BRM P578 Formula One. W dokumentacji pojazdu zachowało się zdjęcie przedstawiające auto w posiadaniu Grella przed renowacją, znacznie zniszczone, pozbawione przedniej szyby oraz osłony chłodnicy i posiadające zakrzywione nadwozie roadstera.
Po renowacji samochód został przywrócony do obecnego stanu, z klasycznym francuskim wyścigowym niebieskim lakierem, czerwonym skórzanym wnętrzem i czarnymi, drucianymi kołami firmy Rudge-Whitworth. Samochód został również wyposażony w reflektory Scintilla oraz pedały z inicjałami Gabriela Voisina. Chłodnica jest niestandardowym elementem, podobnym do oryginalnego projektu Avions Voisin, ale płaska zamiast “V”. Przednia szyba jest “V”-kształtna i pochylona. Tabliczka z numerem seryjnym wydaje się być reprodukcją, chociaż numer podwozia jest wybity na wewnętrznym poszyciu, a numer silnika widnieje zarówno na samej jednostce napędowej, jak i na mosiężnej tabliczce.
Ten fascynujący przykład innowacyjnego geniuszu Gabriela Voisina pozostaje w bardzo dobrym stanie kosmetycznym, stanowiąc uroczy dodatek do kolekcji każdego entuzjasty nietypowych francuskich samochodów lub interesujących sportowych aut przedwojennych.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 255 000 – 300 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!