Goodbye Pontiac
GM rozpoczął proces likwidacji Pontiaca rok temu, podpisując ugodę z dilerami tej marki. W ten sposób amerykański koncern pogrzebał firmę, którą sam stworzył w 1926 r. Ostatnia dekada dla Pontiaca była pasmem klęsk. Nowe modele marki nie potrafiły znaleźć sobie miejsca na rynku i zdobyć nowych klientów. Niektóre posunięcia projektantów i inżynierów do dziś budzą bardzo negatywne skojarzenia. Wystarczy wspomnieć model Aztec – crossover Pontiaca nadawał się jako rekwizyt do scenografii filmów z Mad Maxem, jednak na współczesnych drogach budził jedynie odrazę.
Fot. General Motors | Pontiac 6-27 Series, 1926 r.
Były jednak czasy kiedy Pontiac budował samochody, które stawały się obiektem marzeń wielu kierowców i kolekcjonerów. W latach 60-tych firma była trzecią marką w USA. Wystarczy przypomnieć takie modele jak GTO czy Trans-Am, którym niepokorny Bandyta (Burt Reynolds) umykał przed szeryfem Bufordem (Jackie Gleason) w filmie “Mistrz kierownicy ucieka”. Najwyższy wynik sprzedażowy Pontiac osiągnął w 1973 roku znajdując 920 tys. nabywców na swoje auta. Firma oficjalnie przestała istnieć 31 października 2010 r.
Fot. General Motors | Pontiac GTO, 1964 r.
Fot. General Motors | Pontiac GTO Judge Hardtop Coupe, 1970 r.
Źródło: worldcarfans.com, informacja Mototarget.pl
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!