Gottlieb Daimler – wizjoner nowej ery mobilności
Gottlieb Daimler, urodzony 17 marca 1834 roku w Schorndorfie, od najmłodszych lat wykazywał niezwykłe zdolności techniczne. Początkowo kształcił się jako rusznikarz, jednak jego talent dostrzegł Ferdinand Steinbeis – promotor industrializacji w Wirtembergii. Dzięki jego wsparciu Daimler zdobył wykształcenie inżynieryjne i rozpoczął pracę nad rewolucyjnymi wynalazkami. Sam mawiał: „Sukces przychodzi wtedy, gdy wizje stają się czynami”.
Po latach pracy w przemyśle maszynowym Daimler osiedlił się w Cannstatt, gdzie w 1882 roku przekształcił szklarnię w warsztat. Wraz z Wilhelmem Maybachem stworzył tam wysokoprężny, czterosuwowy silnik spalinowy – przełomowy wynalazek, który znalazł zastosowanie w pojazdach drogowych, kolejowych, łodziach i sterowcach. To urządzenie zapoczątkowało erę nowoczesnej mobilności.
R e k l a m a
W 1885 roku Daimler i Maybach przetestowali swój silnik w dwukołowym pojeździe nazwanym Reitwagen (czyli „jeżdżący wóz”), uznawanym dziś za pierwszy motocykl w historii. Był to kamień milowy w rozwoju motoryzacji, a Daimler opatentował swój wynalazek 29 sierpnia 1885 roku.
Aby uczcić 140. rocznicę tego przełomu, Mercedes-Benz Classic zaprezentuje działającą replikę Reitwagen’a podczas wydarzenia „Classics & Coffee” w Muzeum Mercedes-Benz 31 sierpnia 2025 roku. Będzie to niezwykła okazja, by zobaczyć legendarną maszynę w akcji.
Po sukcesie Reitwagen’a Daimler kontynuował rozwój swoich wynalazków. W 1886 roku powstał pierwszy czterokołowy automobil, a niemal równocześnie Carl Benz zaprezentował swój trójkołowy pojazd. W 1888 roku napędzany silnikiem Daimlera sterowiec dr. Friedricha Hermanna Wölferta odbył pierwszy w historii lot.
W 1890 roku Gottlieb Daimler założył Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) – jednego z protoplastów dzisiejszego Mercedes-Benz. Jego wynalazki, mimo początkowego sceptycyzmu, stały się fundamentem współczesnej motoryzacji.
W 1893 roku Gottlieb Daimler zaprezentował wersję „samochodu ze stalowymi kołami” na Światowych Targach w Chicago, pierwszy publicznie zaprezentowany i działający samochód w Ameryce Północnej, poniżej identyfikator wystawcy na targach.
Jego wynalazki, mimo początkowego sceptycyzmu, stały się fundamentem współczesnej motoryzacji. Choć wizjonerskie projekty odbiły się na jego zdrowiu, jego dziedzictwo pozostaje żywe do dziś.
Źródło/Zdjęcia: Mercedes-Benz