Harley-Davidson 11F – legenda motocyklowej innowacji
Historia Harley-Davidson to opowieść o nieustannej ewolucji i przełomowych innowacjach. Choć początki marki wiązały się z jedno- i dwucylindrowymi silnikami, prawdziwą rewolucję przyniosło wprowadzenie silnika V-twin. Już w 1907 roku inżynierowie firmy eksperymentowali z połączeniem dwóch jednocylindrowych jednostek na wspólnym wale korbowym. Początkowo wykorzystanie atmosferycznych zaworów ssących (ang. atmospheric intake valves) sprawiało trudności w osiągnięciu niezawodności, jednak przełom nastąpił w 1911 roku, gdy wprowadzono nowy V-twin z mechanicznym układem zaworów. To właśnie wtedy sprzedaż motocykli Harley-Davidson nabrała rozpędu.
Harley-Davidson 11F z 1915 roku był kamieniem milowym w rozwoju motocykli marki. Nowy silnik o pojemności 61 cali sześciennych (około 1000 cm³) generował o 37% więcej mocy niż jego poprzednik – aż 11 KM. Ulepszenia objęły powiększony kolektor dolotowy, większe zawory dolotowe oraz gniazda zaworów sfazowane pod kątem 45 stopni. Jednak to nie tylko silnik decydował o wyjątkowości tego modelu.
R e k l a m a
Największą nowością techniczną w 11F była trzystopniowa skrzynia biegów z przesuwanymi kołami zębatymi oraz sprzęgło w obudowie pierwotnej przekładni. Dzięki temu jazda stała się znacznie płynniejsza i wygodniejsza. To rozwiązanie było tak udane, że pozostało w użytku do 1936 roku. Kolejną innowacją było zastosowanie elektrycznego oświetlenia w modelach 11H i 11J, podczas gdy tańsza wersja 11F nadal korzystała z lamp acetylenowych. Automatyczna pompa olejowa, zasilana przez silnik, zwalniała kierowcę z konieczności ręcznego smarowania jednostki napędowej.
Model 11F kosztował 275 dolarów, a wersja 11J z elektrycznym oświetleniem – 310 dolarów. Większość klientów wybierała jednak tańszy wariant, co potwierdzają dane z fabryki: spośród 16645 wyprodukowanych motocykli, aż 9855 stanowiły modele 11F.
Egzemplarz 11F, który przetrwał do dziś, zachwyca swoją oryginalnością i patyną, świadczącą o ponad stuletniej historii. Jego zielone malowanie wskazuje na późniejsze odnawianie, ale wciąż prezentuje autentyczny charakter. Elementy mechaniczne, jak Bosch ZEV magneto, prędkościomierz Corbin czy oryginalne lampy, podkreślają jego kolekcjonerską wartość. To nie tylko symbol początków motoryzacji, ale także świadectwo innowacji, które ukształtowały współczesne motocykle Harley-Davidson.
Cena prezentowanego egzemplarza Harley-Davidson 11F wynosi 90 000 dolarów.
Źródło/Zdjęcia: LBI LIMITED | link do oferty