Honda S600 – ikona japońskiej klasycznej motoryzacji
W 1964 roku, inspirowana sukcesem swojego limitowanego modelu S500, Honda zdecydowała się poszerzyć swoje horyzonty o kolejny przełomowy model – S600. Ten model, pierwotnie dostępny jako stylowy roadster, niebawem został rozszerzony o wariant fastback coupé, zaspokajając jeszcze szersze spektrum miłośników motoryzacji.
Pod maską S600 znajdziemy czterocylindrowy silnik o pojemności 606 cm3, osiągający 57 KM, co na tamte czasy było wynikiem imponującym. Kluczowe aspekty techniczne, takie jak podwójna krzywka w głowicy oraz zasilanie z czterech gaźników Keihin, pozwalały silnikowi rozwinąć obroty aż do 9500 obr./min. Wspierany przez czterobiegową manualną skrzynię biegów oraz hipoidalny mechanizm różnicowy, model ten oferował dynamikę prawdziwego samochodu sportowego.
S600 nie był tylko technicznym majstersztykiem. Oferował też niezależne zawieszenie zarówno z przodu, jak i z tyłu, oraz układ kierowniczy z zębatką, co zapewniało doskonałą kontrolę i stabilność. Standardowe wyposażenie obejmowało żebrowane aluminiowe hamulce bębnowe oraz 13-calowe koła, co dodatkowo podnosiło jego sportowy charakter.
Dostępny w dwóch wersjach nadwozia – standardowej i specjalnej (oznaczone jako SM600) – S600 mógł pochwalić się również elegancją i stylem. Wersja z 1965 roku, prezentowana w sportowym odcieniu czerwieni, zdobią chromowane wykończenia, co dodatkowo podkreślało jej wyjątkowość. Eleganckie wnętrze wyposażone było w oprzyrządowanie Denso, kierownicę z drewnianymi oprawami, radio oraz kubełkowe fotele z kontrastowymi czerwonymi pasami, tworząc komfortowe i stylowe środowisko dla kierowcy i pasażerów.
Produkcja modelu S600 trwała do 1966 roku, a jego ogromny wpływ na rynki motoryzacyjne, zarówno w Azji, jak i w Europie, był nie do przecenienia. Był to pierwszy masowo produkowany samochód Hondy z kierownicą po prawej lub lewej stronie oraz pierwszy model marki sprzedany w Europie.
Jego trwałość i niezawodność przyczyniły się do wybudowania silnej marki Hondy, która do dziś jest synonimem innowacji i jakości. Ten konkretny egzemplarz S600, po mistrzowskiej restauracji przez firmę Rudy and Company, jest świadectwem czasów, gdy Honda zaczynała definiować swoje miejsce w motoryzacyjnym panteonie.
Dziś Honda S600 jest nie tylko cennym eksponatem dla kolekcjonerów, ale też ikoną klasyki, którą cenią zarówno historycy, jak i entuzjaści motoryzacji na całym świecie. To bez wątpienia jeden z najlepiej odrestaurowanych modeli S600, a jego posiadanie to prawdziwa przyjemność zarówno dla oczu, jak i dla ducha miłośnika klasycznej motoryzacji.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 30 000 – 40 000 dolarów.
Źródło/Foto: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!