Itala 120 HP z 1907 roku – wytrzymałość i moc
Na początku XX wieku wyścigi samochodowe, były polem rywalizacji wielu producentów automobili. W 1906 roku włoska marka Itala postanowiła dołączyć do światowej czołówki motorsportu, projektując własny samochód wyścigowy. Model 120 HP, wprowadzony na tor w 1907 roku, szybko zdobył uznanie dzięki swojej mocy i solidności konstrukcji.
Oparty w dużej mierze na konstrukcji Mercedesa, posiada ogromnym silnikiem o pojemności ponad 15 litrów. Ponadto Itala 120 HP wyróżniała się nietypową konfiguracją silnika o szerokim rozstawie cylindrów – 175 mm średnicy i 150 mm skoku tłoka. Takie rozwiązanie zapewniało nie tylko imponującą moc, ale także niezwykłą żywotność i wydajność silnika. Auto wyposażono w czterobiegową skrzynię biegów, która przenosi napęd na tylną oś za pomocą wału napędowego. Choć rozwiązanie to było cięższe niż tradycyjne łańcuchy, stosowane przez konkurencję w ówczesnym okresie, zapewniało znacznie większą niezawodność.
R e k l a m a
Debiut Ital 120 HP w 1907 roku okazał się ogromnym sukcesem. Alessandro Cagno zwyciężył w prestiżowym wyścigu Coppa Della Velocità w Brescii, co ugruntowało pozycję marki na arenie międzynarodowej. Samochód triumfował również w Coppa Florio oraz innych wyścigach, zdobywając reputację niezawodnej i niezwykle mocnej maszyny.
Dziś jest to jeden z zaledwie trzech zachowanych modeli wyścigowych Ital z całej historii produkcji. Pomimo upływu lat, auto zachowało oryginalny silnik, osie, gaźnik i skrzynię biegów, co czyni je jednym z najlepiej zachowanych pojazdów wyścigowych z początku XX w. Auto zostało poddane solidnej restauracji i nadal może zachwycać swoją mocą i unikatową historią.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 2 000 000 – 3 000 000 dolarów.
Źródło: RM Sotheby’s, Zdjęcia: RM Sotheby’s, Wikipedia | link do aukcji