Jaguar D-Type i XKSS – legendarne modele wyścigowe i drogowe
Jaguar, podobnie jak Bentley w latach 20., zbudował swoją legendę na torach Le Mans, zdobywając pięć zwycięstw w ciągu siedmiu lat między 1951 a 1957 rokiem. Te triumfy umocniły pozycję brytyjskiej marki w świecie sportów motorowych. Za sukcesy odpowiadały dwa modele: C-Type, który zapewnił zwycięstwa w 1951 i 1953 roku, oraz D-Type, który pomógł Jaguarowi zdobyć hattrick wygranych od 1955 do 1957 roku, zapisując się na stałe w historii Le Mans.
D-Type, zaprojektowany przez geniusza inżynierii Malcolma Sayera, był prawdziwym arcydziełem techniki. Sayer, z doświadczeniem zdobytym w Bristol Aeroplane Company, wprowadził wiele technologii lotniczych do konstrukcji tego auta, co uczyniło go niezwykle nowoczesnym i aerodynamicznie zaawansowanym jak na swoje czasy. W przeciwieństwie do wcześniejszego C-Type, D-Type charakteryzował się monokokiem z nitowanego aluminium, co stanowiło rewolucję w projektowaniu samochodów wyścigowych. Zastosowanie nowoczesnych hamulców tarczowych oraz szeroko zakrojone testy w tunelu aerodynamicznym przyczyniły się do sukcesu tego modelu na torze.
Jednak po ogłoszeniu przez organizatorów World Sportscar Championship limitu pojemności silników do 3 litrów, Jaguar wycofał się z wyścigów w 1956 roku. W efekcie D-Type stał się przestarzały, a Jaguar zdecydował o przekształceniu części podwozi tego modelu w specyfikację drogową pod nazwą XKSS. Wersja ta była dostosowana do jazdy po ulicach, ale zachowywała wyścigowy charakter, co przyciągnęło uwagę miłośników motoryzacji, szczególnie w Ameryce Północnej. Wyprodukowano tylko 18 takich samochodów, co czyni XKSS jednym z najbardziej pożądanych modeli w historii Jaguara.
Podwozie XKD 540 to jeden z tych unikalnych egzemplarzy. Jego historia jest równie fascynująca jak konstrukcja. Po okresie wyścigowym, samochód przeszedł szereg modyfikacji i trafił do zamożnych kolekcjonerów na całym świecie, m.in. w Wielkiej Brytanii, Australii i Niemczech. Był regularnie odrestaurowywany i utrzymywany w doskonałym stanie, co sprawia, że dziś stanowi niezwykłą perłę wśród klasycznych samochodów.
XKD 540 z zachowanymi oryginalnymi komponentami, jest nie tylko przykładem wybitnej inżynierii, ale także ikoną motoryzacji, która zdobyła uznanie na całym świecie. Jego pochodzenie, estetyka i osiągi czynią go jednym z najbardziej poszukiwanych klasycznych Jaguarów, idealnym dla każdego kolekcjonera luksusowych samochodów.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 11 000 000 – 13 000 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!