Jaguar XJ220 – ikona supersamochodów lat 90.
Kiedyś wyróżniony jako najszybszy produkcyjny samochód na świecie, Jaguar XJ220 rozpoczął swoją podróż jako skromny projekt grupy inżynierów Jaguara, znanych jako “Saturday Club”. Pracując po godzinach, zespół pod kierownictwem Jima Randalla, dyrektora ds. inżynierii produktu, stworzył koncepcję sportowego samochodu, który mógłby konkurować z Ferrari F40 i Porsche 959. Wizja Randalla obejmowała silnik V-12 i napęd na wszystkie koła, idealne dla wyścigów Grupy B.
Debiut i wyzwania – XJ220 na scenie światowej
W 1988 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Birmingham, prototyp XJ220 otrzymał jednomyślną pochwałę i szybko zyskał zainteresowanie klientów. Jednakże, Jaguar, nie mając doświadczenia w budowaniu supersamochodów, oraz zmiany wynikające z przejęcia przez Forda, skierowały projekt do Jaguar Sport, firmy współtworzonej z Tom Walkinshaw Racing (TWR). TWR przekształciło XJ220, stosując nowy silnik V-6, opracowany na bazie jednostki z wyścigowego XJR-11, co pozwoliło na utrzymanie niskiej masy i kompaktowych rozmiarów samochodu.
Przełomowe osiągi
Wchodząc do produkcji w 1992 roku, Jaguar XJ220 zyskał sławę dzięki przewidywanej maksymalnej prędkości 220 mil na godzinę. Podczas prób na torze w Nardo we Włoszech, samochód niemal osiągnął tę prędkość. Co więcej, XJ220 wyprzedził konkurentów takich jak Ferrari F40 czy Lamborghini Diablo, ustanawiając rekord okrążenia dla samochodów produkcyjnych na torze Nürburgring.
Skromna produkcja
Poniżej 300 egzemplarzy XJ220 zostało wyprodukowanych do 1994 roku. Zakończenie programu wynikało z kryzysu na rynku supersamochodów. XJ220, będąc duchowym następcą ważnych modeli wyścigowych Jaguara, takich jak XKSS i XJ13, na stałe zapisał się w historii motoryzacji jako symbol doskonałości inżynieryjnej i designu.
Egzemplarz 220632
W marcu 1994 roku dostarczono jeden z ostatnich modeli XJ220, o numerze nadwozia 220632. Samochód, w kolorze Le Mans Blue z wnętrzem ze skóry Smoke Grey, do dziś zachowuje swoją oryginalność. Niedawne serwisowanie przez specjalistów z Don Law Racing, w tym instalacja zestawu serwisowego wartej prawie 62 000 dolarów, dodatkowo podnosi wartość tego modelu. Z niewielkim przebiegiem i w doskonałym stanie, egzemplarz ten jest świadectwem trwałości i ponadczasowego piękna XJ220. Pomimo krótkiej historii produkcji, pozostaje jednym z najbardziej pożądanych i szanowanych supersamochodów lat 90.
Źródło/Foto: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!