Jaguar XJR-15 – z toru na drogi
Jaguar XJR-15 to sportowy samochód dwuosobowy produkowany przez JaguarSport, spółkę córkę Jaguara i Tom Walkinshaw Racing, między 1990 a 1992 rokiem. Samochód napędza 6-litrowy silnik V12 o mocy 450 KM, z zaawansowanym systemem wtrysku paliwa i elektronicznie zarządzaną przepustnicą “fly-by-wire”. Standardowa skrzynia biegów to niesynchronizowana, manualna, sześciobiegowa skrzynia TWR, choć dostępna była również opcjonalna pięciobiegowa skrzynia synchronizowana.
Konstrukcja szkieletu i nadwozia bazuje na włóknie węglowym i kevlarze, co czyni XJR-15 pierwszym samochodem drogowym zbudowanym w całości z tych kompozytów, jeszcze przed McLarenem F1, który wykorzystał podobne techniki konstrukcyjne w 1992 roku. Samochód ma niezależne zawieszenie z nie regulowanymi amortyzatorami Bilstein. Przód zawieszenia składa się z szerokich wahaczy i pracujących popychaczy do jednostek sprężynowych zamontowanych poziomo w centrum samochodu. XJR-15 zachowuje jednostkę zawieszenia tylnego z XJR-9 z pionowymi sprężynami śrubowymi umieszczonymi w jednostkach z pionami w tylnych kołach. Silnik stanowi element nośny dla ramy tylnej.
Jaguar XJR-15 osiąga przyspieszenie od 0 do 60 mil na godzinę (ok. 0-97 km/h) w 3,9 sekundy i maksymalną prędkość ograniczoną przez przełożenia do 191 mil na godzinę (307 km/h). Wysokość prześwitu była nieco wyższa niż wymagano, aby w pełni wykorzystać aerodynamikę podwozia ze względu na drogowy charakter samochodu. Ponadto, zawieszenie było bardziej miękkie niż w przypadku wyścigowego XJR-9.
Jaguar XJR-15 wyróżnia się minimalistycznym wnętrzem z ograniczoną ilością izolacji akustycznej, co wymagało montażu systemu komunikacji wewnętrznej. Wejście do samochodu, przez szeroki próg, wymaga od kierowcy wejścia na siedzenie kierowcy. Dźwignia zmiany biegów znajduje się po prawej stronie kierowcy (wszystkie samochody są z kierownicą po prawej stronie), podczas gdy siedzenia kierowcy i pasażera są bardzo blisko siebie – prawie centralnie w samochodzie. W samochodzie nie ma miejsca na bagaż z powodu jego wyścigowego charakteru.
Choć planowano produkcję 50 egzemplarzy, ostatecznie ukończono 53 samochody, z których 18 było w specyfikacji wyścigowej, a 35 (niektóre źródła podają 27) w specyfikacji drogowej. Przedstawiony tutaj egzemplarz z numerem nadwozia 008 to wersja skonstruowana do użytku drogowego, która została wyposażona w pięciobiegową skrzynię biegów. Auto zostało sprzedane w 1991 roku kolekcjonerowi w Japonii.
Cena samochodu przez dom aukcyjny RM Sotheby’s nie została podana, ale można zakładać, że będzie ona raczej sześciocyfrowa i liczona w dolarach.
Zdjęcia: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!