Jaguar XK 140 SE Coupe by Ghia – nowy krok w ewolucji klasyki
Pod niemal każdym względem Jaguar XK 140 był ulepszeniem w stosunku do swojego poprzednika, modelu XK 120. Wprowadzony na rynek w 1955 roku, był bardziej potężny, większy i bardziej luksusowy niż jego poprzednik. Choć celem stylistycznym dla nowego modelu było bardziej ewolucyjne niż rewolucyjne podejście, klienci szukający wizualnie awangardowego samochodu mogli nadal zakupić podwozie i zlecić jego wykończenie wybranej firmie karosującej samochody. Niewielu jednak zdecydowało się na tę opcję. Znanych jest tylko 10 Jaguarów XK 140, które zostały dostarczone przez Jaguara jako surowe podwozia do tego rodzaju firm! Jedenaste podwozie zostało zachowane przez Jaguara do celów eksperymentalnych.
To, że Ghia była jedną z włoskich firm karoseryjnych, które tworzyły specjalne nadwozia dla XK 140, nie jest zaskoczeniem. Ich oszałamiająca karoseria Supersonic, zaprojektowana przez Giovanni Savonuzzi, została z wielkim sukcesem zastosowana na podwoziu XK 120. Następca oparty na XK 140 zachował proporcje Supersonica z długą maską i krótkim tyłem, ale został wyraźnie zmodernizowany. Jego boki były bardziej gładkie, a linia dachu wydawała się wyższa, z dużą ilością szkła po wszystkich stronach kabiny. Dodatkowo, aluminiowa karoseria Ghii była lżejsza niż typowe stalowe nadwozie Jaguara. Subtelny emblemat na masce i napis na bagażniku były jedynymi zewnętrznymi wskazówkami, że pod spodem kryje się podwozie Jaguara.
Projekt jest czasami przypisywany Giovanni Savonuzziemu lub Giovanni Michelottiemu, choć obecnie nie ma jednoznacznych dowodów na zaangażowanie któregoś z tych projektantów. Co ciekawe, podobnie jak w przypadku projektu Supersonic, to nadwozie było stosowane na różnych podwoziach. W rzeczywistości, oferowane równolegle przez dom aukcyjny RM Sotheby’s Alfa Romeo 1900 L z 1954 roku, również zaprojektowany przez Ghię, dzieli wiele tych samych głównych cech designu, choć proporcje tego samochodu nadają mu zupełnie inny wygląd.
Według badań Andersa Ditleva Clausagera zawartych w książce “Jaguar XK 140/150 In Detail”, wiadomo, że Ghia wykonała nadwozia w tym stylu dla co najmniej trzech, a być może czterech XK 140. Podwozie 810827 DN zostało zamówione przez dealera Delacroix w Paryżu we Francji i wystawione na Paris Motor Show w 1955 roku, a S 814937 DN zostało wysłane do libańskiego importera. Inne podwozie, 815942, również zostało wysłane do Libanu, choć nie jest jasne, czy miało podobne nadwozie Ghia. Ostatnie podwozie z numerem S 815404, to samochód prezentowany na łamach tego artykułu.
Szacowana cena samochodu na aukcji: 460 000 – 600 000 euro.
Źródło/Zdjęcia: RM Sotheby’s
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!