Lamborghini Jarama 400 GTS – ikona klasycznych Grand Tourer’ów
Pierwszy samochód produkcyjny Ferruccio Lamborghini, model 350 GT, zadebiutował na Geneva Motor Show w 1964 roku. Ten wyjątkowy pojazd posiadał imponujący silnik V12 o pojemności 3,5 litra, stworzony przez Giotto Bizzarriniego, z podwoziem autorstwa Gianpaolo Dallary. Lamborghini, choć kojarzone głównie z szalonymi i oszałamiającymi supersamochodami, jak Miura, narodziło się z pragnienia Ferruccio, by stworzyć lepszy grand tourer (GT) niż Ferrari.
Po debiucie 350 GT przyszedł czas na 400 GT z 4-litrowym silnikiem oraz elegancki model Islero 2+2. W 1970 roku, Lamborghini zaprezentowało model Jarama GT, ostatni z serii samochodów z silnikiem umieszczonym z przodu, który zastąpił wolno sprzedającego się Islero.
Lamborghini Jarama, nazwany na cześć hiszpańskiego regionu słynącego z walk byków, został zaprezentowany na Geneva Motor Show w 1970 roku. Ten nowy model 2+2 mógł osiągnąć prędkość 257 km/h, rezygnując z tradycyjnego podwozia Lamborghini z ramą przestrzenną na rzecz konstrukcji typu platformowego, opartej na Espadzie, ale z krótszym rozstawem osi. Nietypowy przód z poczwórnymi reflektorami, częściowo zasłoniętymi elektrycznie podnoszonymi osłonami, wyróżniał ten model na tle innych.
Samochód został zaprojektowany przez Marcello Gandiniego z Carrozzeria Bertone, który odpowiadał również za Miurę i Espadę. W 1972 roku pojawiła się ulepszona wersja GTS z silnikiem V12 o mocy 365 KM, charakteryzująca się kołami z pięcioma śrubami, poprawioną ergonomią oraz lepszą jakością wykonania. W późniejszych latach wprowadzono kolejne usprawnienia, w tym automatyczną skrzynię biegów Torqueflite i wspomaganie układu kierowniczego. Produkcja modelu trwała do 1976 roku, a powstało zaledwie 327 egzemplarzy, z czego 150 to ulepszona wersja GTS.
Jarama 400 GTS był jednym z ulubionych samochodów samego Ferruccio Lamborghini. Według International Lamborghini Registry, ten konkretny egzemplarz został ukończony na początku 1976 roku i dostarczony do Winnipeg w Kanadzie. Auto jest jednym z zaledwie 150 ulepszonych modeli, wyposażony w automatyczną skrzynię biegów oraz silnik V12 o mocy 365 KM z fabryczną klimatyzacją. Wykończony w efektownym czerwonym kolorze z białym skórzanym wnętrzem.
Lamborghini Jarama 400 GTS to nie tylko piękny klasyczny samochód, ale także symbol pasji i dążenia do perfekcji Ferruccio Lamborghini. Ten wyjątkowy model, z jego niesamowitymi osiągami i eleganckim designem, pozostaje jednym z najbardziej poszukiwanych samochodów przez kolekcjonerów na całym świecie.
Źródło/Zdjęcia: Bonhams|Cars
Jeśli nasz serwis przypadł Ci do gustu, mamy małą prośbę – postaw nam wirtualną kawę. Ta filiżanka nie tylko nas rozgrzeje, ale też doda nam energii do dalszej pracy nad serwisem, aby był jeszcze lepszy. Twój gest to dla nas znak, że doceniasz naszą pasję i zaangażowanie. Dziękujemy, że jesteś z nami!